Za nami dwa miesiące roku szkolnego. To czas, w którym postanowiłam poddać pod refleksję, czego tak naprawdę potrzebuję, żeby prowadzić swoje zajęcia. Nie jest tajemnicą, że mam mnóstwo pomocy dydaktycznych, zbieranych przez wiele lat mojej pracy z dziećmi. Teraz przyglądam się uważniej tym z nich, które wykorzystuję najczęściej i planuję swoje „zbiory” nieco odchudzić.

Ale dziś nie będzie do końca o tym :). Sam tytuł posta mimo, że nieco sugestywny jest również przewrotny, dlatego spójrz na niego z przymrużeniem oka. Prawda jest taka, że zajęcia jesteśmy w stanie poprowadzić nawet bez żadnej z tych rzeczy, o których piszę poniżej, ale cóż to będą za zajęcia. 

Myślę, że wszyscy pracujący dłuższy czas z dziećmi zgodzą się ze mną, że zarówno zaciekawienie uczniów pomocami dydaktycznymi, jak i odpowiednia organizacja aktywności (np. zabaw z muzyką) ma bardzo duży wpływ na to jak będą przebiegać zajęcia.

W dzisiejszym wpisie:

  • przeczytasz w jakie, moim zdaniem, pomoce należy się zaopatrzyć i dlaczego,
  • znajdziesz podpowiedzi co do konkretnych materiałów i sprzętów, z których sama korzystam,
  • a także dowiesz się więcej na temat mojego kursu „Tworzę własne materiały”.

1. Flashcards

Karty obrazkowe osobiście uważam za podstawę zajęć językowych (zdaje się, że nie jako jedyna!). Dlaczego? Interesujące bodźce wzrokowe nie tylko przykują uwagę Twoich uczniów, ale także ułatwią im kojarzenie i zapamiętywanie nowego słownictwa. Uwielbiam ładne karty i zauważam, że dla dzieci ich wygląd także ma znaczenie. Trzeba jednak zaznaczyć, że nauka z wykorzystaniem kart obrazkowych nie powinna być monotonnym „wkuwaniem” słówek. Karty mogą być podstawą najróżniejszych zabaw, dzięki którym dzieciaki nawet nie zauważą, że się uczą :). A jeżeli chcesz przeczytać o kilku ciekawych propozycjach na ich wykorzystanie, koniecznie zajrzyj do jednego z moich archiwalnych wpisów:

Uwielbiam tworzyć własne materiały takie, jak właśnie karty obrazkowe. Cenię tę możliwość przede wszystkim dlatego, że dzięki temu mam możliwość całkowitego dopasowania tych pomocy do potrzeb moich (jako nauczycielki, ale także wielkiej estetki :)) i swoich uczniów.

Jeżeli też chcesz zacząć tworzyć własne materiały, lub zdobyć w tym zakresie większe doświadczenie, zapraszam do udziału w moim kursie „Tworzę własne materiały”! Kurs on-line składa się z nagrań do obejrzenia oraz spotkania ze mną podczas webinaru na żywo 20.12.2021 o godzinie 19:30.

Podczas kursu:

  • Dowiesz się z jakich programów korzystać, by w prosty sposób tworzyć własne materiały;
  • Poznasz źródła legalnych grafik i zdjęć;
  • Posłuchasz o tym jak wygląda współpraca z ilustratorem/grafikiem;
  • Podpowiem jak łatwo przerobić rysunki (własne) na grafiki;
  • Zobaczysz jak szybko tworzyć kart obrazkowe, tła do wydruku na rewersach
  • oraz jak kolorować czarno-białe grafiki konturowe.

Poznaj mój sposób na przygotowywanie atrakcyjnych wizualnie materiałów dopasowanych do własnych potrzeb!

2. Głośnik

Myślę, że zgodzisz się ze mną, że piosenki to kolejny niezbędny element zajęć językowych dla dzieci. Zdecydowanie ułatwiają i umilają naszym małym uczniom naukę języka. W dzisiejszych czasach YouTube oferuje tak wiele przeróżnych muzycznych materiałów na każdy temat, że znalezienie czegoś ciekawego na zajęcia nie jest wielkim wysiłkiem dla nauczyciela. 

Era płyt CD, a nawet muzyki z pendrive’ów już za nami, dziś większość z nas odpala muzykę po prostu z telefonu. Chcąc jednak korzystać z tej możliwości, nie możesz zapomnieć o tak ważnym sprzęcie, jak głośnik! 

Muzyka puszczana z telefonu w większości przypadków jest zbyt cicha i łatwo znika w momencie, kiedy grupa dzieci śpiewa piosenkę. Przedszkola zwykle są wyposażone w różnego rodzaju głośniki, dlatego warto zapytać o możliwość pożyczenia jednego na czas zajęć. Jeśli jednak zastanawiasz się na zakupem jakiegoś fajnego sprzętu, z czystym sumieniem mogę polecieć któryś z tych:

SUPER JAKOŚĆ DŹWIĘKU i DOBRA GŁOŚNOŚĆ NAWET DLA WIĘKSZYCH GRUP, a DO TEGO ATRAKCYJNY (dla niektórych nawet aż nadto – w mojej obecnej grupie przedszkolnej lepiej sprawdza się ta druga propozycja) WYGLĄD – radio z głośnikiem bluetooth Vintage Radio.

MAŁY, PORĘCZNY, WYSTARCZAJĄCO GŁOŚNY DLA GRUP KILKUNASTOOSOBOWYCH, z JAKIMI PRACUJĘ – głośnik JBL GO 2.

3. Historyjki obrazkowe / książeczki

Czyli nieocenione pomoce, które dają masę możliwości na ćwiczenie nie tylko słówek, ale także całych struktur językowych i rozumienia z kontekstu. Ważną kwestią przy wyborze książki jest zwrócenie uwagi na możliwości uczniów – dobieraj utwory tak, aby ich zaciekawić, ale nie przytłoczyć zbyt skomplikowanym materiałem językowym.

Jeżeli śledzisz mnie dłuższy czas z pewnością wiesz już, że jestem hiperfanką książek dla dzieci i korzystania w pełni z ich potencjału na zajęciach. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak pracować z książkami na zajęciach z dziećmi, masz kilka możliwości:

4. Realia

Realia to prawdziwe przedmioty z życia codziennego dzieci. Może to być cokolwiek co jest znajome naszym uczniom i co wpasowuje się w temat danej lekcji, np. prawdziwe dekoracje świąteczne na zajęciach o Bożym Narodzeniu. Realia fantastycznie skupiają uwagę dzieci, które z ogromnym zainteresowaniem podchodzą do tego typu przedmiotów i na pewno będą chciały się im bliżej przyjrzeć i z Tobą o nich porozmawiać :). 

P.S. Przedmioty codziennego użytku takie, jak packi na muchy, papierowe kubeczki czy talerzyki mogą też bardzo uatrakcyjnić Twoje zajęcia – nagrania webinarów poświęconych świetnym gadżetom na zajęcia również znajdziesz na mojej platformie  Planeta Inspiracji.

5. Pomoce z odzysku

Jak sama nazwa wskazuje są to takie materiały, których samemu nie trzeba kupować, a wystarczy troszkę wcześniej je zebrać. Na wzmiankę szczególnie zasługują tutaj wszelkiego rodzaju torebki i pudełka. To dzięki nim dodasz nutkę tajemniczości do swoich zajęć i tym samym sprawisz, że wcześniej wybrane pomoce takie jak flashcards czy realia  staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla przedszkolaków! Poprzez ukrycie ich w torbie/pudełku i powolne odkrywanie masz zagwarantowaną uwagę swoich uczniów. (Tutaj fantastycznie sprawdzi się również piosenka Mystery Box w tle). Innym użytecznym dla nauczyciela materiałem z odzysku będzie nakrętka! Jej zastosowanie zależy już od Twojej kreatywności. Ja najczęściej używam pięknych nakrętek po owocowych musach, np. do powtarzania kolorów lub części ciała.

 

Jeśli dobrnęłaś_ąłeś do końca to bardzo się cieszę i dziękuję! Mam nadzieję, że post był pomocny i znalazłaś_łeś coś dla siebie 🙂 Daj znać jakie są twoje “must-have” pomoce. 

P.S. Pamiętaj, że jeśli wspierasz się Internetem przy wybieraniu pomocy dydaktycznych, to używaj tylko materiałów z legalnych źródeł.

Zapraszam Cię również do przeczytania innych postów, które mogą ułatwić Ci stawianie pierwszych kroków na nauczycielskiej drodze!

5 3 votes
Ranking
Subscribe
Powiadom o
guest
14 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Berta
Berta
2 lat temu

O tak, głośnik bardzo ułatwił mi życie. Pamietam czasy ściągania przed lekcja piosenek na pendrive. Strata czasu! 😅
Super wpis. Uwielbiam te pigułki wiedzy w Twoim wykonaniu 😊

Paulina
2 lat temu

To ważne, że mówisz o głośniku! Sama dopiero po jakimś czasie puszczania z komputera wpadłam na pomysł głośnika. Wtedy wybrałam pierwszy lepszy i oczywiście co głośniejsza grupa z łatwością go zagłuszała… także trzeba będzie w przyszłości pomyśleć o lepszym sprzęcie:)

Alicja
Alicja
2 lat temu

Dla mnie takim must have jest jeszcze mikrofon

Viola
Viola
2 lat temu

Wpis jak zwykle treściwy i bardzo przydatny. Wszystko w jednym miejscu i zwięźle przedstawione. Dziękuję, że się z nami dzielisz taką usystematyzowaną wiedzą i swoim doświadczeniem. Ja ostatnio za sprawą Pomysłowych DIY stawiam mocno na pomoce z odzysku,

Paulina
Paulina
2 lat temu

Ja pamiętam jak chodziłam z małym radiem i płytami 😂

Anna
Anna
2 lat temu

inwestycja w JBL GO 3( nowa wersja glosnikabo którym Pani wspomina) to była inwestycja, która dała mi dużo komfortu na lekcjach w przedszkolu a pracuje w dużych grupach ponad 20 osób.

Renata
Renata
2 lat temu

Oj to ja jestem dalekkkko w tyle! wciąż chodzę z magnetofonem! Ale jak Wy to robicie ? tylko telefon i głośnik ale skąd na telefonie nagrania ? Czy może raczej na komputerze w plikach ? Uświadomcie mnie plizzz

Renata
Renata
Reply to  Marysia
2 lat temu

Dobrze ale jeśli korzystam z Cheeky Monkey to nie znajdę przecież tych nagrań na YT jak wtedy?

Kama
Kama
1 rok temu

Super artykuł 🙂

Udostępnij ten artykuł

Kategorie

ODWIEDŹ MNIE

NEWSLETTER

Jeśli podobają Ci się moje pomysły, zapisz się do mojego newslettera i bądź na bieżąco!
Archiwa
14
0
Zostaw komentarzx