Uczysz dzieci? Dziś dowiesz się, jak sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować Twoje nauczycielskie życie!

AI zawojowała ostatnio Internet. I wcale mnie to nie dziwi! To, co potrafi choćby zyskujący coraz większą popularność BEZPŁATNY Czat GPT, jest nie tylko zaskakujące, ale chwilami nawet niepokojące. Nie wiem, czy jest osoba, która skorzystała już z czatu, a jednocześnie nie pojawiła się u niej myśl o zostaniu zastąpioną przez „robota”. Warto się jej bać, czy może lepiej poznać i zrozumieć, jak działa AI, by zacząć wreszcie korzystać z jej niewyobrażalnych możliwości? 🙂

W dzisiejszym artykule:

– dowiesz się co to jest ChatGPT,

– opowiem Ci o tym, jak możesz wykorzystać go w swojej pracy,

– podpowiem Ci skąd możesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w swojej pracy!

Czym jest ChatGPT?

Nie rozwodząc się zbytnio, ChatGPT to model językowy opracowany przez laboratorium badawcze OpenAI, który uczy się na podstawie dużych zbiorów tekstów, generując odpowiedzi na różne pytania. Jego głównym zastosowaniem jest automatyzacja rozmów, jednak może być również używany do generowania tekstów, lub… no właśnie jak może przydać Ci się w pracy nauczyciela?

Przetestowałam czat pod kątem naszej pracy – pracy nauczyciela angielskiego, uczącego przedszkolaki. Zapytałam czat… a raczej wyznaczyłam mu rozmaite zadania, począwszy od wygenerowania dla mnie prostych rymowanek w języku angielskim, poprzez „wymyślenie” tematycznych zabaw, a kończąc na przedstawieniu scenariusza 15-minutowej lekcji.

Na każde z powyższych zapytań otrzymałam TRAFNĄ odpowiedż!

Czy ChatGPT wymyśli za Ciebie zajęcia?

Możliwe, że już pojawiło się w Twojej głowie powyższe pytanie. Jeżeli nie po lekturze tego artykułu, zapewne pojawiłoby się po kilku próbach skorzystania z czatu! Więc szybko na nie odpowiem: tak… i nie!

Czat GPT jest jednak tylko narzędziem, opartym na algorytmach, który faktycznie ma niesamowite możliwości, nie jest jednak myślącą istotą. Co za tym idzie, wygeneruje dla Ciebie i prostą rymowankę i nawet pełen scenariusz lekcji, ale nic z tego (przynajmniej na razie – czat ma być wciąż udoskonalany) nie będzie idealne, do wzięcia „w całości”. 

By z jego pomocą stworzyć sensowną rymowankę na zajęcia, musisz dobrze znać język i wprowadzić zmiany. [Zaraz zobaczysz przykłady wygenerowanych dla mnie propozycji wraz z moim komentarzem.] By przygotować DOBRY scenariusz, czy konspekt zajęć, musisz mieć chociaż minimalne pojęcie o metodyce nauczania i jedynie ZASUGEROWAĆ SIĘ propozycją „wyplutą” przez czat, dopasowując ją do swoich (i uczniów) faktycznych potrzeb. Natomiast jeżeli liczysz na oryginalną, dobrze przemyślaną i efektywną lekcję, albo nawet i pojedynczą zabawę językową wymyśloną w całości przez AI, z pełną odpowiedzialnością powiem Ci dziś, że takiej nie dostaniesz.

Jeżeli zatem zredukujesz swoje oczekiwania, nie zakładając, że czat wykona pracę za Ciebie, ale może Ci ją bardzo ułatwić, jesteś na najlepszej drodze, by zacząć z niego korzystać już teraz! 🙂

Jak korzystać z Czatu GPT?

  1.  Wejdź na stronę chat.openai.com,
  2. Zarejestruj się, lub zaloguj za pomocą już posiadanego konta (np. Google),
  3. Przejdź do strony czatu i wpisz dowolne (MOŻE BYĆ W JĘZYKU POLSKIM) pytanie/ zadanie w okienku!
Zobacz kilka moich przykładów:

A teraz przyjrzyjmy się odpowiedziom na powyższe pytania, jakie otrzymałam i skonfrontujmy z oczekiwaniami!

W tym przypadku poszło…średnio. Z mojego punktu widzenia dobra rymowanka to taka, która jednak się rymuje! 🙂 Nie myślałam o żadnej górnolotnej poezji [w której brak rymów to norma], co zresztą można wywnioskować z samego polecenia. Zresztą gdyby tak było, tym bardziej liczyłabym na coś lepszego :). W tym wypadku miał to być jednak prosty wierszyk dla dzieci.

Poszukując lub tworząc samodzielnie rymowanki na zajęcia, zawsze sprawdzam jak one brzmią. Wiem, że jeżeli mnie samej recytuje się je lekko i przyjemnie, wierszyk szybko wejdzie do głowy także moim uczniom. 

Powyższa rymowanka, cóż, nie brzmi tak dobrze, jakbym chciała. Pomijając kwestię rymów, końcówka zupełnie pozbawiona jest rytmu. Nie zmienia to jednak faktu, że tę propozycję dałoby się przerobić na coś fajnego, tyle że z większym wkładem pracy własnej. Poszczególne wersy są z pewnością inspirujące!

Tutaj poszło już lepiej. Wygenerowana przez czat odpowiedź jest całkiem trafiona. Czy spełniła w 100% moje oczekiwania? No nie, ale trzeba przyznać, że czat odpowiedział na sformułowane przeze mnie zapytanie. To, że nie pokrywało się to z moją wizją dobrej zabawy wynika bardziej z faktu, że mi takie hasło („zabawa ruchowa na zajęcia językowe dla dzieci”) wystarczy, żeby dodatkowo pomyśleć o bardzo różnych aspektach, jak choćby o celu, jakiemu ma ta zabawa służyć, grupie, dla której jest przeznaczona itd. Tyle, że ja jestem myślącym człowiekiem, z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi, a Czat GPT nie! 🙂

Wniosek jest zatem taki: chcesz bardziej precyzyjnej odpowiedzi, zadawaj lepiej sformułowane pytania. Tego też trzeba się nauczyć. Co za tym idzie – korzystanie z czatu, szczególnie na początku, może okazać się jednak dość czasochłonne.

Ok, ale wróćmy do samej zabawy. Powiem szczerze, że gdy po kilku sekundach od wciśnięcia przeze mnie „enter”, czat wypluł tytułowe hasło – The Penguin Dance”, zrobiłam podobną minę, jak sowa na obrazku! Gdybyś mnie dziś zapytał*, jaką AKTYWNOŚĆ ruchową nawiązującą do słowa „penguin”, zaproponowałabym Ci na zajęcia w przedszkolu, od razu przyszłaby mi do głowy piosenka o tym tytule! Zaraz jednak okazało się, że wcale nie ją czat miał na myśli.

Faktycznie wygenerował (bardzo) prostą zabawę ruchową! Z mojego punktu widzenia wymagającą jednak doprecyzowania pewnych kwestii. Np. co to znaczy „naucz dzieci słowa…”, [Jak to najlepiej zrobić? Za pomocą czego? Takie pytania mogłyby się nasunąć nauczycielowi bez żadnego doświadczenia. Być może czat znalazłby na nie odpowiedzi, ale czy satysfakcjonujące? Tego nie sprawdzałam 🙂 Możesz spróbować!] jaką dokładnie piosenkę włączyć, skąd ją wziąć, o co de facto chodzi w punkcie 6.? 

Jak więc widzisz, ta odpowiedź nie jest do „wzięcia” 1:1, ale z odrobiną dodatkowej pracy (być może właśnie kolejnych zapytań skierowanych do czatu), lub po prostu wiedzy i doświadczenia jest jak najbardziej do wykorzystania!

I mój faworyt! Tak naprawdę niewiele tutaj trzeba, by mieć GENIALNĄ rymowankę na zajęcia!

Ale powiem więcej: formułując pytanie, pomyślałam o hasłach typu „red flowers”, „blue flowers”… itd. a tu miłe zaskoczenie! Dostałam propozycje konkretnych nazw kwiatów w połączeniu z kolorami, a do tego w formie, którą jestem gotowa niemalże w całości wykorzystać na własnych zajęciach!

Ty też możesz. Poznaj tekst po moich modyfikacjach:

Roses are red and violets are blue, 

Let’s jump and spin like cute little Roo! [Rabbit Roo, oczywiście!]

Daisies are white [z żółtym środkiem], and petunias pink,

Let’s hop and skip without a blink!

With colorful flowers, the world is bright,

Let’s dance and sing with all our might!

Do tej rymowanki jeszcze wrócimy! 🙂

 

PS. Wiesz, że ChatGPT jest dostępny dla wszystkich zupełnie nieodpłatnie? 

Generowane przez niego odpowiedzi, dotyczące nawet tak samo sformułowanych zapytań, nigdy nie są jednakowe, ale tak, jak zapewne Ty chciał*byś, by Twoi uczniowie nie pisali z nim swoich prac, tylko jednak ruszyli własną głową, tak i my powinniśmy zadbać o mądre korzystanie z tego narzędzia.

 

Jak wykorzystać jego potencjał, będąc nauczycielem?

Przede wszystkim nie zakładaj, że po zadaniu, nawet dość dokładnie sformułowanego, pytania, otrzymasz już gotowy „produkt”. Nastaw się raczej na zdobycie inspiracji, czy podpowiedzi, w jakim kierunku podążyć. Ale próbuj! Pamiętaj: możesz zadać mu dowolne pytanie, a jeżeli nie jesteś pewna_pewien otrzymanej odpowiedzi, po prostu z niej nie skorzystasz :).

Są jednak przypadki, w których w 100% możesz liczyć na czat!

Załóżmy, że jesteś w trakcie przygotowywania zabawy ruchowej dla swoich uczniów. Wiesz już mniej więcej, jaką przyjmie formę, jak będzie przebiegać, ale potrzebujesz pomysłów na 10 prostych poleceń ruchowych. Jeżeli nie przychodzą Ci takie od razu do głowy, ChatGPT wygeneruje dla Ciebie listę 10 haseł zaledwie w kilka sekund! Zobacz:

Na ten moment wykorzystanie Czatu GPT może bardzo usprawnić Twoją pracę, a jego propozycje mogą posłużyć jako świetna inspiracja, dać początek czemuś, co połączone z Twoją wiedzą i kreatywnością, stanie się wartościowym materiałem!

 

Jeżeli jednak nie masz zielonego pojęcia o uczeniu przedszkolaków, lub nie czujesz się na tyle pewnie ze swoim angielskim, by być w stanie poprawić wygenerowany przez czat tekst, wykorzystaj go lepiej do innych rzeczy, niż generowanie konkretnych pomysłów na zajęcia :).

Minusy?

Poza zdarzającymi się (choć rzadko) błędami, czy też po prostu bezsensownymi fragmentami różnorakich tekstów, [Np. w innej rymowance, o pingwinie: „A penguin so fine and so neat, lived in the cold, on ice and heat.”], pojawiają się także ograniczenia techniczne. CzatGPT stał się w ostatnich tygodniach niezwykle popularny. Zaledwie w kilka dni na stronie zarejestrowało się ponad milionów użytkowników [1], generujących nawet setki zapytań. Dziś [dane dotyczą grudnia 2022] zapewne jest ich dużo więcej. Czat bywa zatem czasami po prostu niedostępny. Może okazać się, że nie będzie właśnie wtedy, gdy akurat potrzebujesz czegoś „na cito”.

Dlaczego Ci o tym mówię?

Kurczę, świat idzie do przodu, korzystajmy! Jestem pewna, że przyda się to wielu z nas, nie tylko nauczycielom.

ChatGPT może pomóc Ci przetłumaczyć coś z DOWOLNEGO języka, a nawet z polskiego na polski – dzięki niemu możesz zrozumieć np. prawnicze dokumenty (Dzięki za podpowiedź, Mamo! :)), a nawet przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną!

Czy nie boję się, że zamiast korzystać z moich rymowanek i zabaw zaczniecie je masowo generować we „współpracy” z czatem? 

Nie! Choć tak, przeszło mi to przez myśl, ale jak pisałam wyżej – to narzędzie, nie myślący człowiek. Mam nadzieję, że też widzicie moje pomysły jako coś więcej, niż zbiór pojedynczych zabaw. Zresztą nauczanie dzieci angielskiego to także coś więcej. Myślę, że ze stworzeniem serii układających się w logiczną całość lekcji, z dopasowanymi do nich materiałami i zupełnie nieszablonowymi pomysłami na angielski dla przedszkolaków, GPT by sobie (przynajmniej na razie) nie poradził. Jestem spokojna :).

[A Ty co myślisz o tej całej Sztucznej Inteligencji? Daj znać w komentarzu!]

A poza tym… po prostu, ja jestem zachwycona tymi możliwościami, które daje MĄDRE wykorzystanie AI. I opowiem Wam o tym więcej!

 

Każda osoba, która wykupiła, lub wykupi minimum 30-dniowy dostęp do moje platformy – Planeta Inspiracji, może dołączyć do Facebookowej zamkniętej grupy.

I zostać w niej już na zawsze!

Korzyści?
  • Jesteś na bieżąco z tym, co dzieje się na Planecie.
  • Co jakiś czas możesz wziąć udział w zaplanowanych wydarzeniach LIVE.

W przyszłym tygodniu odbędą się aż dwa! Jeden w tygodniu, ok 18:30/19:00 (szczegóły w grupie, oraz późniejsze NAGRANIE!), a drugi w sobotę o 14:00 poprowadzony przez Kasię Duszę – pojawią się pomysły na „Bardzo Głodną Gąsienicę!”.

0 0 votes
Ranking
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Natalia
Natalia
17 dni temu

woooow! Jestem pozytywnie zaskoczona i myślę,że chętnie z tego skorzystam 🙂 Dzięki Marysiu za podzielenie się informacją o czacie,bo nie wiem czy sama bym ją znalazła

Regina
Regina
17 dni temu

Jesteś niesamowitą, kreatywną osobą 😊

Kasia
Kasia
15 dni temu

Super podpowiedź.
Wszystko tak szybko się rozwija, że ciężko być up to date all the time.
Ja już widzę w tym potencjał. Świetny punkt zaczepienia, żeby stworzyć i przede wszystkim dostosować zajęcia do potrzeb każdej grupy 🙂

Udostępnij ten artykuł

Kategorie

ODWIEDŹ MNIE

NEWSLETTER

Jeśli podobają Ci się moje pomysły, zapisz się do mojego newslettera i bądź na bieżąco!
Archiwa
3
0
Zostaw komentarzx