Covid niestety nie odpuszcza… i już drugi rok z rzędu przyjdzie nauczycielom przedszkolnym mierzyć się z wiosennymi zajęciami on-line… Część z Was zapewne wie, że sama w tym roku zajęć nie prowadzę (jestem na urlopie macierzyńskim), pomogę jak mogę :).
W dzisiejszym poście znajdziesz:
- kilka przydatnych wskazówek,
- nagranie jednej z moich zeszłorocznych lekcji video, które może stać się inspiracją, podpowiedzią, jak to sobie zorganizować, lub pomysłem na lekcję,
- materiały, które wykorzystałam w nagraniu – można je pobrać za darmo.
Jak ogarnąć lekcję video?
Jeżeli przyjdzie Ci prowadzić zajęcia zdalne w formie nagrywanych lekcji – krótkich video, dobrze by nie były one zbyt długie. Z pewnością nie mogą trwać tyle, ile tradycyjna lekcja, choćby z uwagi na fakt, że nie chcemy „przykuć” dziecka do komputera na dłużej.
Niestety podczas takich zajęć zdalnych odpada wciąganie uczniów w bezpośrednie interakcje z nauczycielem, czy rówieśnikami, co nie oznacza, że masz przygotować one-man show. Wręcz przeciwnie, staraj się angażować uczniów, proponując im znane z zajęć stacjonarnych aktywności, na które będą wiedzieli, jak reagować. Lub wprowadź takie, dzięki którym będą mieli szansę być aktywni, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z Tobą.
Dobrze sprawdzą się:
– wszystkie aktywności polegające na naśladowaniu nauczyciela,
– elementy zaskoczenia, przyciągające uwagę uczniów,
– odpowiednia praca głosem i mimiką,
– bezpośrednie pytania kierowane do uczniów, na które mamy jedną właściwą odpowiedź, wraz z nagraną po chwili odpowiedzią.
Nie zapominaj o tym, by podczas takiej lekcji video zaproponować uczniom także zabawy ruchowe! Zachęć ich, by mimo siedzenia przed ekranem, wstali i poruszali się w rytm ulubionej piosenki lub naśladując Twoje działania. Ruchowe aktywności mogą być mniej lub bardziej spokojne (jeżeli przygotujesz coś energetycznego, na koniec zaproponuj aktywność wyciszającą).
Lekcje w formie video to też świetna okazja do przygotowania filmików zawierających odrobinę magii, wystarczy odpowiedni montaż! Wszystkie swoje zeszłoroczne nagrania przygotowywałam od A do Z w telefonie, korzystając z darmowej aplikacji YouCut (dostępnej na telefony z systemem Android), po czym umieszczałam na YouTube’owym kanale przedszkola, jako filmy prywatne – dostęp do nich otrzymywały jedynie wybrane osoby… Dlatego niestety nie podzielę się z Wami nimi wszystkimi.
Jak to może wyglądać?
To, czym dziś, ponownie, mogę się z Wami podzielić to:
- krótkie nagranie, na którym podpowiadam, co warto wykorzystać – DO OBEJRZENIA TU – oraz
- nagraniem jednych z moich lekcji pt. „Let’s go to the playground”.
Materiały
By przeprowadzić podobną lekcję przygotuj:
- nieprzezroczystą torbę i/lub pudełko,
- magiczną różdżkę,
- kolorowe kwiatki średnicy ok 15 cm – moje zostały wycięte,
- karty obrazkowe przedstawiające słownictwo związane z placem zabaw,
- karty do drylowania słownictwa z tym samym słownictwem.
Jeżeli ten wpis będzie dla Ciebie przydatny, koniecznie daj mi o tym znać. Zostaw po sobie jakiś ślad lub podziel się linkiem z innymi osobami, którym może się przydać.
Udanych zajęć!
Wiele z tych wskazówek udało mi się już wykorzystać, bardzo dziękuję za moc inspiracji i chęć dzielenia się nimi z innymi ?
super pomysły
Bardzo dziękuję za dawkę inspiracji i materiałów! Robi Pani świetną robotę! Moi uczniowie będą zachwyceni jak trochę podrasuję swoje zajęcia dzięki Pani 🙂