Tak, to się dzieje naprawdę, choć mnie samej ciężko w to uwierzyć… To najwyraźniej ta tak często wspominana „magia świąt” :). Dziś na blogu ląduje już trzeci świąteczny wpis! Wpis, którego nie mogłam się doczekać, ponieważ poza pomysłami, prezentuję Wam też w nim najnowsze materiały, nad których przygotowaniem spędziłam (żeby nie skłamać) ładnych kilka tygodni. Mimo, że  wsparła mnie jedna z moich niezastąpionych graficzek – Kinga z Pracowni Bajkowo, przypadło mi tym razem w udziale pokolorowanie wszystkich grafik, a to naprawdę czasochłonne zajęcie. Mam zatem ogromną nadzieję, że Wam się spodobają!

Ostatnio przygotowywaliśmy się na nadejście Mikołaja, poznając bliżej jego wygląd, utrwalając nazwy garderoby i niezbędnych mu sprzętów. Nawiasem mówiąc, bardzo, bardzo mi miło, że tak wielu z Was spodobały się pomysły i materiały prezentowane we wpisie „Santa Claus is coming…” Udostępniane przez Was zdjęcia nie umknęły mojej uwadze (DZIĘKUJĘ!). Teraz Mikołaj jest już naprawdę blisko i w rytm melodii jednego z najbardziej znanych świątecznych utworów, przybywa do mojego miasta! 🙂

[Edit 2022] Teraz bezpłatnie możesz pobrać cały zestaw materiałów „TOWN”, dzięki któremu można przeprowadzić lekcje będącą super kontynuacją pomysłów z wpisu „Santa Claus is coming…”, tym bardziej, że w folderze znajdziesz także „Świąteczne Miasto” czyli zestaw dodatkowych karty obrazkowych, na których znalazły się przystrojone budynki, świąteczne elementy i… pogubione przez Mikołaja rzeczy (czapka, buty, rękawiczki, worek, sanie…). Razem z uczniami możecie zabawić się w ich odnajdowanie!

W zestawie „TOWN” znajdziesz karty obrazkowe oraz karty wyrazowe z następującym słownictwem: house, school, pharmacy, bakery, grocery store, toy shop, cinema, swimming pool, gym, park, playground, zoo. Będą idealne do tego, by dzięki nim wprowadzić lub utrwalić te słowa z uczniami.


1. santa in da hause! 😉

Zabawom z tymi kartami też możecie nadać świąteczny charakter! Wystarczy połączyć je z… naszym dobrze już znanym Świętym Mikołajem! Pokazywałam już figurkę, którą wykorzystuję na zajęciach mikołajkowych do ogólnego wprowadzenia do tematu. Ta figurka może wędrować także po mieście zgodnie ze wskazówkami nauczyciela! Taka aktywność będzie idealna do przeprowadzenia, w momencie w którym Twoi uczniowie jeszcze super nie operują słownictwem zaprezentowanym na kartach obrazkowych.

 

Przebieg zabawy:

Wyjmij figurkę Mikołaja, pozwól dzieciom się z nią przywitać, chociażby chóralnym „Hello, Santa!” Następnie powiedz np. „Santa’s going to the toy shop.” i postaw figurkę Mikołaja na odpowiedniej karcie (sklep z zabawkami). Następnie zapraszaj ochotników lub wybranych uczniów, formułuj podobne zdania, zmieniając miejsca, w których będzie pojawiał się Mikołaj i proś dzieci, by przestawiały figurkę na odpowiednie karty.

Jeżeli masz dużą grupę, nie musisz rezygnować z takiej aktywności! Możesz spróbować zadziałać na dwa sposoby – przygotować więcej kart i dwie-trzy figurki (równie dobrze mogą to być wycięte z papieru postaci) i podzielić całą grupę na mniejsze drużyny, dzieci będą wykonywały to zadanie w obrębie swoich drużyn, lub (opcjonalnie: wydrukować też karty w większym formacie) wydrukować duży obrazek Mikołaja, który podzielisz na kilka części (przerób go po prostu na duże puzzle) i rozdać je kilkorgu dzieci z grupy – ich zadaniem będzie układanie całego Mikołaja na wybranej karcie obrazkowej. Po jednej rundzie kolejne dzieci przejmują mikołajowe puzzle itd.

TIP: Możesz też to zadanie potraktować, jako zabawę ruchową. Wówczas przyda się obrazek Mikołaja dla każdego dziecka z grupy, a karty obrazkowe powinny zostać rozłożone w różnych miejscach na podłodze w sali. Ustaw uczniów na środku sali, a następnie formułuj zdania „Santa’s going to the toy shop!”, „Santa’s going to the park!”, „Santa’s going to gym” etc. Zadaniem dzieci będzie podbieganie do odpowiednich kart i układanie na nich Mikołajów. Jeżeli grupa jest duża, spróbuj z podwójnie wydrukowanymi kartami lub zamiast na podłodze, rozwieś karty na ścianach w sali i proś dzieci, by jedynie podbiegały w odpowiednie miejsce w sali. Możesz też… (sprawdź na samym końcu wpisu! :)).

2. where is santa?

Do kolejnego zadania przyda się karta obrazkowa z Mikołajem – takiej wielkości, by bez problemu zmieściła się pod kartami z budynkami. Zaproponuj uczniom zabawę, w której to tym razem oni będą mieli za zadanie używać poznanych/utrwalanych słów – nieco zmodyfikowaną wersję „Where is Santa?”.

Przebieg zabawy:

Poproś uczniów, by zamknęli oczy lub odwrócili się na chwilę. W tym czasie schowaj kartę z Mikołajem pod jedną z dużych kart obrazkowych. Zadaniem uczniów będzie odnalezienie Mikołaja. Można tu wykorzystać jedną z moich świątecznych rymowanek: Hee, Hee, Ho, Ho, where is Santa, do you know? – po tych słowach wypowiadaj imię dziecka, które ma podać nazwę miejsca, w którym jego zdaniem znajduje się Mikołaj. Dzieci warto zachęcać do formułowania pełnych zdań/pytań: „Is he in the toy shop?”, „Is he in the park?” etc.

? Pod każda z kart obrazkowych możesz ukryć inną część garderoby Mikołaja (czapkę, rękawice, buty etc.) – będzie to świetna okazja do utrwalenia także tego słownictwa. Gdy osłonisz kartę wybraną przez ochotnika i nie będzie pod nią Mikołaja, zapytaj grupę co takiego się danym miejscu znalazło.

3. this is our town!

W zestawie znajdziesz też czarno-białe karty do pokolorowania – Twoi uczniowie mogą sami zaprojektować swoje miasto, lub mogą przydać się w większych grupach, w których potrzeba zazwyczaj więcej materiałów. Oddaj ich przygotowanie w ręce dzieci, szczególnie w starszych grupach – każdy może pokolorować dowolnie wybrany budynek lub miejsce. Jeżeli Twoi uczniowie już to potrafią, mogą dostać za zadanie także opisanie swoich dzieł.

 

4. build a town…

Wykorzystując przygotowane przeze mnie materiały do stworzenia plakatu miasta możesz też zaprosić swoich uczniów do zabawy w „budowanie”. To super propozycja do działań w mniejszych grupach lub parach!

 

Przebieg zabawy:

Rozdaj każdej z drużyn wydrukowane z pliku strony, dzięki którym będą mogły stworzyć swoje miasta – poproś, by poprzecinali karty na pół, a następnie ułożyli je tak, jak im się spodoba – kolejność jest właściwie dowolna, choć, jeżeli jesteście tak dokładni jak ja, z pewnością zauważycie, które dwa obiekty wyznaczają początek i koniec plakatu. Każdemu dziecku z drużyny rozdaj też po małej karcie/kółeczku (takie dostępne są np. w moim tegorocznym „Christmas MEGA PACK”) z innym bohaterem świątecznym (Mikołaj, renifer, bałwan, elf-dziewczynka, elf-chłopiec, pingwin). Zadaniem dzieci będzie wydawanie sobie nawzajem poleceń podobnych to tych z pierwszego zadania. Tym razem mają jednak zmieniać pojawiających się w nich bohaterów.

– Jeżeli uznasz, że Twoi uczniowie jeszcze nie poradzą sobie z powyższą wersją, uznaj że prowadzi ją nauczyciel – formułuj zdania z różnymi bohaterami, a uczniów poproś o układanie ich w odpowiednich miejscach w mieście.

– Karty z różnymi bohaterami możesz też wykorzystać do lekkiego zmodyfikowania zabawy ruchowej z punktu 1. Ustaw dzieci na środku sali, a następnie wydawaj polecenia dla poszczególnych postaci, np. „Reideer in the toy shop!”, „Elves in the park!” etc. Zadaniem dzieci trzymających w rękach odpowiednie obrazki będzie przemieszczanie się w odpowiednie miejsca w sali.

 

I jak podobają Ci się te pomysły? Chcesz je zrealizować?

i koniecznie zostaw po sobie ślad (np. w postaci komentarza), by dać mi o tym znać! 🙂

 

5 1 vote
Ranking
Subscribe
Powiadom o
guest
7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sylwia
4 lat temu

Przepiękne grafiki i garść ciekawych zabaw dla najmłodszych. Dziękuję za inspiracje! Pozdrawiam

a.walczak1996
a.walczak1996
4 lat temu

Wspaniały pomysł, za który dziękuję! 🙂 Po przeczytaniu kolejnej dawki inspiracji w Twoim wydaniu, zaczynam żałować, że grudzień jest taki krótki… pomysłów na świąteczne lekcje coraz więcej, a czasu na ich realizację niestety nie przybywa 😀

Joanna
Joanna
1 rok temu

Tak mnie kuszą te pomysły że chyba wprowadzę je nawet pierwszoklasistom na zasadzie 15min pod koniec każdej grudniowej lekcji… Będę szybko realizowała program a to będzie wisoenką na torcie pod koniec zajęć…tak głośno myślę… Dziękuję

Agata
Agata
1 rok temu

Super. Od jutra zaczynamy😘

Martyna
Martyna
1 rok temu

Dziękuję ❤️ materiały są przepiękne, dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Jesteś prawdziwą specjalistką w swojej pracy 🎉👍 brawo 🙂

Udostępnij ten artykuł

Kategorie

ODWIEDŹ MNIE

NEWSLETTER

Jeśli podobają Ci się moje pomysły, zapisz się do mojego newslettera i bądź na bieżąco!
Archiwa
7
0
Zostaw komentarzx