Dziś pora na porcję inspiracji z wykorzystaniem gadżetów, które być może i tak macie już w domu (jeżeli macie dzieci… albo po prostu lubicie kupować rzeczy dla dzieci ;)) lub w przedszkolu. Są kolorowe, atrakcyjne dla naszych małych uczniów i wykorzystacie je na wiele sposobów!

KRĘGLE

Kolorowe kręgle to super pomoc dydaktyczna! Można utrwalać dzięki nim słownictwo związane z kolorami, ale nie tylko! Moje kręgle kupiłam w Pepco, są mniejsze niż mała butelka wody mineralnej, a zatem nie zajmą baaaardzo dużo miejsce. Jednak takie duże, wielkością zbliżona bardziej do prawdziwych kręgli z pewnością również będą bardzo atrakcyjne, na pewno dla tych starszych przedszkolaków

  • Rozgrzewka

Kręgle wykorzystaj po prostu w ramach prostej rozgrzewki. Ustaw je tak, jak wygląda klasyczne ustawienie kręgli. Wręcz uczniowi siedzącemu obok Ciebie dołączoną do nich piłkę. Pozwól uczniom po kolei zbijać kręgle i proś, by nazywali te kolory, które się przewróciły. Możecie również robić to wspólnie. Sprawdza się super nawet w 2-latkach, w grupach do 12 osób.

  • Folia aluminiowa

Pojedyncze kręgle możesz zawinąć też w folię aluminiową i zabawić się z dziećmi w odgadywanie kolorów, zachęcając je tym samym do wymawiania znanych im nazw po angielsku.

W najmłodszych grupach możesz wykorzystać podobną aktywność także do wprowadzania nazw kolorów, dla dzieci w wieku 2-3 lat już samo rozwijanie przedmiotów (przez nauczyciela) z folii jest bardzo interesujące i skupia ich uwagę. Jeżeli masz sporo czasu, możesz tez pozwolić dzieciom to zrobić.

.

Dzięki takim kręglom utrwalimy też inne słownictwo, nie tylko to związane z kolorami.

  • Kręgle + obrazki

Kręgle możesz postawić na kartach obrazkowych lub małe karty przyczepić do nich (wystarczy kawałek taśmy). Ustaw je, tak jak klasycznie ustawia się kręgle i bawcie się na takiej zasadzie, jak we wspomnianej wyżej rozgrzewce, z tym że uczniów proś o nazywanie konkretnych obrazków.

Możesz połączyć to z powtórką kolorów! Super sprawdza się grupach 4-5-latków+. Przyczep do kręgli czarno-białe obrazki, które fajnie będą łączyły się z kolorami – przedstawiające np. zabawki, ubrania czy zwierzęta. Proś uczniów nie tylko o nazywanie tego, co znajduje się na danym obrazku, ale także łączenie tej nazwy z kolorem przewróconego kręgla. Przykładowo, jeżeli zbity zostanie żółty kręgiel z przyczepionym do niego obrazkiem piłki, dziecko ma zadanie powiedzieć „yellow ball”.

  • Gra w… kręgiel

Pojedyncze kręgle można fajnie wykorzystać do utrwalania słownictwa, wykorzystując motyw gry w butelkę. W najprostszej wersji wystarczy rozłożyć karty na podłodze w kole (z niewielkimi odstępami między sobą – w zależności od liczby kart, koło będzie mniejsze lub większe), w środku położyć kręgiel. Zadaniem uczniów jest kręcenie kręglem i nazywanie tego, na co wypadnie.

Można utworzyć też więcej kół, podzielić uczniów na grupy, prosić by w każdej ktoś kręcił kręglem, a z wyrazów, które wypadną w każdym z kół grupy układały zdania (dla dzieci starszych) lub łączyły je w podobny sposób, jak w zadaniu powyżej. Przykładowo w jednym kole mogą znajdować się liczby, w drugim kolory, a w trzecim ubrania. W zależności od tego, na co wypadnie, uczniowie będą tworzyć proste połączenia, jak np. „2 yellow T-shirts”.

Chętnie poczytam jakie inne pomysły macie na wykorzystanie kręgli :).

 

KLOCKI WAFLOWE

Klocki konstrukcyjne, nazywane też waflowymi (do dostania właściwie w każdym sklepie z zabawkami czy na Allegro, u mnie w przedszkolu są w każdej z grup), które są kolorowe i dzieci chętnie się nimi bawią, też mogą posłużyć do utrwalania kolorowego słownictwa.

  • Rozgrzewka

Przed zajęciami wrzuć kilka z nich (w różnych kolorach) do nieprzezroczystej torby, na zajęciach wyjmuj (lub pozwól uczniom losować) i proś dzieci, by mówili w jakim są kolorze. Fajna szybka rozgrzewka nawet dla 4-latków, z którymi warto ćwiczyć całe struktury (zresztą i młodsze dzieci świetnie sobie z tym radzą).

  • Kolorowa kostka

Z takich klocków na szybko z łatwością zbudujesz kolorową kostkę, gdzie każda ścianka może być inna (w zależności od tego, do jakich klocków masz dostęp) lub niektóre kolory mogą się powtarzać. Możesz wykorzystać ją do utrwalania kolorów, ale nie tylko! Możecie umówić się, że każdy kolor oznacza np. inne zadanie ruchowe. Uczniowie będą po kolei rzucać i w zależności od tego na co wypadnie, taka czynność będzie do wykonania – przez pojedynczych uczniów lub całą grupę.

Do klocków możecie przykleić również obrazki i w ten sposób stworzyć kostkę o fajnych wymiarach do dowolnego tematu.

  • Folia aluminiowa

Ten gadżet znowu fajnie sprawdzi się w połączeniu z folią aluminiową! Pozostańmy jednak przy opcji z obrazkami – naklej małe karty obrazkowe ze znanym dzieciom słownictwem (moje z owadami dostępne TU) na każdym z klocków, a następnie zwiń je w folię. Podczas zajęć pozwól dzieciom zgadywać co możecie się pod nią kryć, rozwijać folię, a następnie razem ćwiczcie wybrane słownictwo. Ponownie można wykorzystać tutaj motyw czarno-białych obrazków, które będą łączone z kolorami klocków.

Jakie jeszcze pomysły macie na ich wykorzystanie? 🙂

 

 

KOLOROWE NAKRĘTKI

Kolorowe nakrętki (np. po musach w tubkach – mają śliczne kolory!) również wykorzystać możemy na różne sposoby. Warto je zbierać :).

  • Żetony, pionki, liczmany

Ponieważ nakrętek dość łatwo zebrać dużo, można wykorzystywać je jako żetony do gry w BINGO, pionki w różnego rodzaju grach, czy przy nauce liczenia, jako liczmany, które dzieci będą przeliczać, dodawać, odejmować itd.

  • Losowanie par, drużyn

Ponieważ występują w różnych kolorach, w mniejszych grupach możesz za ich pomocą dobierać dzieci w pary, a w większych – drużyny :).

  • Kolorowe zadania

Każdemu kolorowi możecie wspólnie z uczniami przyporządkować jakieś zadanie, następnie wrzuć wszystkie nakrętki do woreczka/torby, którą uczniowie będą podawali sobie siedząc w kole z rąk do rąk. W tym czasie w tle włącz jakąś muzykę, gdy ucichnie osoba trzymająca woreczek, losuje nakrętkę i ma za zadanie wykonać czynność przypisaną do danego koloru.

  • Kolorowe słówka

Każdemu z kolorów można przyporządkować też jakieś słówko, wybrane z repertuaru tych w danym momencie przerabianych. Tak, jak w zadaniu powyżej, pozwól dzieciom losować nakrętki, a następnie wypowiadać nazwy, które zostały przyporządkowane do danych kolorów.

  • Rytmy

Możecie też wspólnie układać z nich rytmy, w najprostszej wersji po prostu, by poćwiczyć kolory (zielony, czerwony, zielony, ? / żółty, niebieski, niebieski, żółty, ? itp.), w nieco bardziej skomplikowanej – tak, jak w zadaniu poprzednim niech każdy kolor oznacza inne słówko, nauczyciel układa rytm, a zadaniem dzieci będzie wypowiadanie wybranych słów w odpowiedniej kolejności i kontynuowanie ułożonego rytmu :).

  • Put your cap on… your head!

Czyli jedna z moich ulubionych zabaw, o której na pewno słyszeliście, jeżeli tylko braliście udział w którymś z moich szkoleń. Zabawa idealna do przećwiczenia części ciała lub do wprowadzenia w ramach rozgrzewki. Każdy uczestnik zabawy powinien otrzymać jedną nakrętkę. Nauczyciel wydaje polecenia typu „Put your cap on your head/arm/knee” etc. a zadaniem dzieci jest układanie nakrętek na odpowiednich częściach ciała. Nie pomijajcie takich, jak nos, czy ucho! Wtedy właśnie jest najlepsza zabawa ;).

Co jeszcze przychodzi Wam do głowy? Pewnie nie jeden pomysł! 🙂

PUZZLE PIANKOWE

Kolorowe piankowe puzzle z cyferkami można wykorzystać do zbudowania wielkiej kostki, która super sprawdzi się na zajęciach nawet w większej grupie!

  • Gra

Możesz wykorzystać ją, jak klasyczną kostkę, na której ściankach widnieć będą różne cyfry (u mnie od 0 do 5, ale są też do dostania puzzle, w których znajdziecie numery 1-10); możesz połączyć to też z powtórką kolorów.

  • Losowanie

Tak przygotowaną kostkę można wykorzystać także do powtórki słownictwa, czy losowania zadań – każdemu z obrazków/zadań przyporządkuj numer (możesz ułożyć wszystko w widocznym miejscu na podłodze – sprawdzi się nawet w dużej grupie, ponieważ same puzzle i cyfry są spore). Następnie poproś dzieci o rzucanie kostką i wykonywanie zadań, w zależności od tego jaki numer na niej wypadnie :).

 

POZYTYWKA

 

Na koniec pozytywka i kilka pomysłów na jej wykorzystanie:

  • Wycisz grupę

Pozytywka może posłużyć, jako idealne narzędzie do wyciszania grupy! 🙂 Zaletą pozytywek dla dzieci jest to, że wyglądają, jak urocze (często śpiące ;)) przytulanki, które dzieci z chęcią utulą do snu, podając sobie pozytywkę w kole. Nie musicie do tego nawet przygotowywać wyciszającej muzyki, ponieważ pozytywka ma ją już wgraną. Możecie naciągnąć jej sznurek tak, by grała dłużej lub krócej.

  • Zadanie specjalne

Dzieci mogą też podawać ją sobie z rąk do rąk do czasu, aż ucichnie melodyjka. Gdy tak się stanie, dziecko trzymające pozytywkę dostanie zadanie specjalne – mogą to być przygotowane wcześniej zadania ruchowe, albo nawiązujące do ćwiczonego słownictwa.

  • Ostudź emocje

Ten gadżet może przydać się też, gdy emocje w grupie sięgają zenitu i dzieci zaczynają za bardzo szaleć, podczas zaproponowanej zabawy. Możesz powiedzieć, że od tej pory bawicie się tylko, jeżeli słychać będzie muzyczkę wygrywaną przez pozytywkę :).

Jak jeszcze byście wykorzystali pozytywkę na zajęciach? 🙂

Mam nadzieję, że podobają Wam się zaproponowane przeze mnie pomysły! Dajcie znać, jeżeli któryś z nich wykorzystacie! 🙂

0 0 votes
Ranking
Subscribe
Powiadom o
guest
11 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
theMonique
theMonique
3 lat temu

w najbliższym czasie planuję skupić się na kręglach, bo mam w swoich ogromnych zasobach takie urocze z Minionkami, ale od dwóch lat przekładam je tylko z miejsca na miejsce 😉 i żałuję, że pozbyłam się klocków waflowych i piankowych jak syn z nich wyrósł :/

Marysia
Reply to  theMonique
3 lat temu

O super, czyli post się przyda ?. Ja zanim miałam Hanię, to nie myślałam tak intensywnie o wykorzystywaniu tych rzeczy, więc trochę się spóźniłam ?.

Ewa
Ewa
3 lat temu

Piękne <3

Marysia
Reply to  Ewa
3 lat temu

Thank you! ?

Mirela Koszela
Mirela Koszela
3 lat temu

Czytam posta jest 4 nad ranem, usypiając moją córeczkę ? swoją drogą lubię podglądać Twoje zdjęcia z Hania bo nasze córeczki urodziły się prawie w tym samym czasie . Dzieli je kilka dni? moja Liliana jest z 19 maja.Puzzle mam do wyniesienia na śmieci, bo denerwowało mnie że ciągle środek wypada. Jutro wyciągam je z woa i wykorzystam na pewno! Zakrętkiz musow też mi się podobają i też zbieram. Do tej pory jeszcze nie wiedziałam do czego się przydadzą. Teraz już wiem! Dziękuję

Marysia
Reply to  Mirela Koszela
3 lat temu

O, super, że post się przyda! Pewnie, nie wrzucaj puzzli! Uff, dobrze, że w tym wypadku w dobrym czasie udało mi się napisać ?.

Dorotis
Dorotis
3 lat temu

Witaj, od jakiegoś czasu zagladam na Twój blog, dziękuję Ci, bo bardzo mnie inspirujesz do pracy z sześciolatkami, a żem świeżuteńka w nauczaniu języka obcego to chłonę Twoje pomysły :)). Dzięki za ten wpis jutro na pewno wykorzystam kręgle i klocki w wersji dla starszaków. Mam nadzieję, do zobaczenia w przyszłości na szkoleniu :))

Żaklina Zajączkowska
Żaklina Zajączkowska
3 lat temu

dzięki za świetne pomysły na zajęcia:) w poniedziałek ze swoimi przedszkolakami pogram w kręgle 🙂
i muszę koniecznie kupić te klocki waflowe:)

Ana
Ana
3 lat temu

Dopiero tu trafiłam,niedługo zacznę uczyć przedszkolaki angielskiego i mam nadzieję wykorzystać jak najwięcej z Twoich cudnych pomysłów!!

Udostępnij ten artykuł

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Kategorie

ODWIEDŹ MNIE

NEWSLETTER

Jeśli podobają Ci się moje pomysły, zapisz się do mojego newslettera i bądź na bieżąco!
Archiwa
11
0
Zostaw komentarzx
()
x