Idą Święta, zbliża się zima – ulubiona pora roku wielu dzieci (tak przynajmniej deklarują). A zatem pora na zestaw najlepszych świąteczno-zimowych gier i zabaw, których nie może zabraknąć na Waszych zajęciach!

  • Christmas stocking

Jedna z moich ulubionych zabaw na przedświąteczne zajęcia, do której rymowanka utknęła mi już na dobre w głowie (zwłaszcza po ostatnich szkoleniach ;)).

Potrzebne: świąteczna skarpeta, karty obrazkowe, karteczki z napisami lub karty wyrazowe z tym samym słownictwem, co na kartach.

Przebieg zabawy: Przed zajęciami nauczyciel wrzuca do świątecznej skarpety karty wyrazowe lub przygotowane wcześniej karteczki. Karty obrazkowe rozkłada po całej sali (najlepiej, jeżeli są przyczepione do ścian, w widocznych miejscach). Podczas zajęć zaprasza dzieci do koła, zwraca ich uwagę na rozmieszczone w sali karty obrazkowe, pokazuje skarpetę, a następnie uczy lub utrwala z dziećmi rymowankę (może na przykładzie jednej lub dwóch wyciągniętych przez siebie karteczek zaprezentować zasady zabawy):

Christmas stocking, Christmas stocking,

What’s indside?

Christmas stocking, Christmas stocking,

Let’s find out!

Po zakończeniu rymowanki wybrane dziecko losuje wyraz ze skarpety. Jeżeli samo nie umie go odczytać, przekazuje karteczkę nauczycielowi. Ten odczytuje na głos, co się na niej znajduje. Zadaniem dzieci (całej grupy lub wybranych) jest odnalezienie tego samego na karcie obrazkowej.

Wariant zabawy dla dużej grupy: karty obrazkowe drukujemy podwójnie lub potrójnie, uczniom tłumaczymy, że do jednej karty może podbiec ich kilkoro lub dzieci w grupach wcześniej losują minikarty obrazkowe i stają się drużyną, np. Mikołaja. Kiedy ze skarpety zostanie wyciągnięty napis „Santa”, drużyna Mikołaja odnajduje swoją kartę obrazkową.

  • 10 little gingerbreads

To zabawa ruchowa, w którą pobawić się możecie na dwa sposoby – w najprostszej wersji posłużyć może po prostu jako rozgrzewka, w nieco bardziej skomplikowanej będzie idealna na utrwalenie (właściwie dowolnego) słownictwa.

Potrzebne: karty przedstawiające piernikowych chłopca i dziewczynkę (dostępne TU), piosenka o 10 małych pierniczkach, którą możecie zaśpiewać sami (tekst widzicie poniżej), opcjonalnie dodatkowe karty obrazkowe

Przebieg zabawy (wersja 1.): jeżeli chcecie wykorzystać zabawę, jako szybką rozgrzewkę, umieśćcie po jednej stronie sali obrazek z chłopcem, po drugiej – z dziewczynką. Następnie śpiewajcie piosenkę (możecie też zachęcać dzieci do śpiewania):

1 little, 2 little, 3 little gingerbreads, 4 little, 5 little, 6 little gingerbreads, 

7 little, 8 little, 9 little gingerbreads, 10 little gingerbread… boys/girls!

Na samym końcu to Wy zadecydujcie, czy będą to pierniczki dziewczynki czy pierniczki chłopcy – w zależności od tego, na kogo padnie, dana grupa musi wstać i podbiec do odpowiedniego obrazka, by się przywitać, pomachać, przybić piątkę… co tylko chcecie :).

Przebieg zabawy (wersja 2.): By pobawić się w wersję nieco bardziej skomplikowaną, potrzebne będą dodatkowe flashcards o wybranej tematyce, które rozmieścicie po całej sali (najlepiej przymocować je za pomocą blue tacka do ścian). Na odpowiednie hasło – boys lub girls, wstają chłopcy lub dziewczynki, a następnie ich zadaniem jest podbiec do wybranych przez siebie kart obrazkowych (kart może być mniej, niż dzieci, ale lepiej, by na jedną nie przypadało więcej, niż dwóch uczniów). Jak każdy wybierze już obrazek dla siebie, podchodźcie i pytajcie wybranych co znajduje się na danych kartach. Możecie wykorzystać tę okazję do powtórzenia słownictwa, które sprawiało Waszym uczniom szczególny problem (o ile takie w ogóle istnieje ;)).

  • Christmas coding

Jeżeli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z tym zeszłorocznym pomysłem, koniecznie  teraz nadróbcie! Okazał się niezłym hitem w wielu, nie tylko moich, grupach. Przy okazji omawiania świątecznych tematów, zaprezentujcie dzieciom specjalny przygotowany przeze mnie alfabet, dzięki któremu odkryją zakodowane świąteczne hasła.

A jeżeli uznacie, że leży to w zakresie możliwości Waszych uczniów, możecie także im powierzyć zadanie kodowania kolejnych haseł – dla Was lub siebie nawzajem :).

Wszystko, czego potrzebujecie do przygotowania tej zabawy znajdziecie we wpisie zatytułowanym Christmas coding.

  • Where is Santa?

A co powiecie na grę karcianą pomagającą utrwalić słownictwo? Jesteście na tak? To powiedzcie jeszcze, czy poza jedną z Super Simple Songs o tytule „Santa, where are you?”, kojarzycie także specjalnie przygotowaną do niej grę? Jeżeli nie, już pędzę z wyjaśnieniem zasad! (Specjalnie przygotowane do niej karty znajdziecie TU).

Można powiedzieć, że ta gra jest modyfikacją znanej i uwielbianej przez dzieci „Who took the cookie…?” (tę już na pewno kojarzycie! ;)). Potrzebne są do niej karty – tyle, ilu uczniów w grupie, na których umieszczone będą wizerunek Mikołaja (1 karta) oraz napisy Not here. Rozdajecie karty uczniom tak, by nie było widać, co się na nich znajduje, a następnie próbujecie wspólnie odszukać Świętego Mikołaja.

Ja mam dla Was jednak nieco bardziej rozbudowaną propozycję.

Potrzebne: małe karty obrazkowe przedstawiające świąteczne słownictwo, wśród nich 1 karta z Mikołajem, wymyślona przeze mnie rymowanka (tekst poniżej).

Przebieg gry: Nauczyciel rozdaje dzieciom karty lub pozwala każdemu wylosować, ale tak, by nikt nie widział, jaką ma kartę (!). Następnie prezentuje uczniom prostą rymowankę:

Hee, hee, hee,

Ho, ho, ho,

Where is Santa,

Do you know…?

Po tych słowach wskazuje wybranego ucznia i wypowiada jego imię (może też poprosić uczniów, by kogoś wybrali) – zasady gry są takie, jak w tradycyjnej wersji gry – szukamy Mikołaja. Jednak wybrane dzieci, które odkrywają swoje karty, muszą odpowiedzieć nie tylko „Not here”, ale także nazywać to, co wylosowały. Zabawę kontynuujemy do momentu odnalezienia Santy :).

  • Let’s make a snowman!

Na koniec propozycja świąteczno-zimowa – lepienie bałwana w warunkach przedszkolnych! Nie potrzebujecie do tego śniegu… więc de facto będziecie go budować, z przygotowanych wcześniej części.

Pomysł zarówno prosty, jak i niezbędny podczas świąteczno-zimowych lekcji.

Przeczytasz o nim we wpisie pt. Zbudujemy dziś bałwana…? (UWAGA! Znajdziesz w nim także link do darmowych materiałów do piosenki „Little Snowflake”).

Jak Wam się podoba moje zestawienie? Wykorzystacie, a może już wykorzystaliście którąś z propozycji w tym roku?

Have fun!

0 0 votes
Ranking
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anonimowy
Anonimowy
3 lat temu

Extra! Dziękuję bardzo ��

Anonimowy
Anonimowy
3 lat temu

Świetne, jak zwykle. Ratujesz mi zajęcia, też jak zwykle. Pozdrawiam 🙂

Aleksandra
Aleksandra
3 lat temu

Cześć, czy te materiały są jeszcze dostępne? niestety odnośniki do materiałów nie działają. pozdrawiam:)

Magda
Magda
2 lat temu

Hej, a ja dopiero teraz siadam do planowanie świątecznych lekcji… i oczywiście sięgam po inspiracje 😀 Dzięki za 5 pomysłów, zaraz po nich przyszło mi do głowy jeszcze kilka, costam się przypomniało i zajęcia pełne światecznej wrzawy gotowe 😀

Udostępnij ten artykuł

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Kategorie

ODWIEDŹ MNIE

NEWSLETTER

Jeśli podobają Ci się moje pomysły, zapisz się do mojego newslettera i bądź na bieżąco!
Archiwa
W dniach 27-28.11 -20 % na wszystko na hasło BLACKWEEKEND20Super!
+
6
0
Zostaw komentarzx
()
x