Dziś na blogu wpis gościnny, kolejny z cyklu „Blogerzy radzą…” :). Tym razem macie szansę skorzystać z porad Anieli, autorki bloga i facebookowego fanpage’a poświęconych „Kreatywnemu nauczaniu i uczeniu się języków obcych”. Enjoy!

*
1. Twój sprawdzony sposób na utrzymanie
dyscypliny w klasach 1-3

W przypadku nadmiernego pobudzenia uczniów w zależności od okoliczności,
charakteru grupy i rodzaju problemu stosuję następujące podejścia:
– śpiewam to, co mówię normalnym głosem, śmiesznym głosem, dziwnym głosem
lub przechodząc w coraz wyższe oktawy, dopóki nie zobaczę, że uczniowie
zorientowali się, że jest jakiś problem i trzeba się „ogarnąć”
– daję uczniom czas, np. minutkę-dwie, żeby zadbali o to, aby stworzyć
odpowiednie warunki do nauki; jeśli „minutka-dwie” nie działa, wówczas wprowadzam
„straszaka” – tyle ile minut pani będzie upominać dzieciątka, tyle doliczamy do
planowanego czasu zakończenia zajęć
– używam dzwonka hotelowego, którym „dryndam” określoną liczbę razy albo
wskaźniki zadowolenia z zachowania dzieci: jeśli oceniam całą lekcję jako
pozytywną pod względem dyscypliny, pokazuję im wszystkim zadowoloną buźkę, a
nagrodą jest albo pochwała w postaci „zobaczcie jak fajnie dzisiaj pracowaliśmy
– zrobiliśmy tyle rzeczy i nauczyliśmy się dużo, a to Wasza zasługa, bo
pomagaliście sobie nawzajem i nikt nikomu nie przeszkadzał”; czasem w nagrodę
mogą zaśpiewać ulubioną piosenkę, np. „Head, shoulders, kenes and toes”, dowolnie
modyfikując natężenie głośności.
– zorganizowałam też słoiczek z kamyczkami: kiedy uznam to za stosowne,
wrzucam do słoiczka kamyczek sygnalizujący, że jestem zadowolona z całokształtu
zachowania grupy; dzieci cieszą się, bo mam jeszcze jeden taki słoiczek
przypisany fikcyjnej grupie, która jest baaaardzo niesforna, a jednak nazbierali trochę kamyczków i trzeba ich prześcignąć.
Oczywiście nie zawsze jest tak pięknie różowo i kolorowo, bo są też takie dni, że
nic nie działa i trzeba to przeczekać – na kolejnej lekcji wszystko wraca do
normy
 :).
*
2. Jak radzisz sobie
na zajęciach w małej sali? Jakieś sprawdzone pomysły?

W klaustrofobicznych salach sprawdzają się wskaźniki
wszelkiego typu, za pomocą których uczniowie demonstrują  i opisują rozwiązania zadań „prawda/fałsz” lub
odpowiadają na pytania, podnosząc wybrany wskaźnik do góry, co aktywizuje uczniów w
optymalnym stopniu w takich warunkach.
Często uczniowie zamieniają się w nauczycieli – każdy
uczeń po kolei angażowany jest w podchodzenie do siedzących lub stojących rówieśników,
zadawanie pytań, wskazując odpowiednie obrazki w podręcznikach, na kartach pracy
lub na mini-flashcardach.
Fajnie sprawdzają się też zestawy obrazkowe bajek w
postaci pociętych na scenki historyjki z podręczników lub video – uczniowie
układają je wówczas według własnego uznania, a potem weryfikują zgodnie z nagraniem
MP3 lub video.
*
3. Jakie są Twoim
zdaniem najlepsze, sprawdzone piosenki na występ dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym? Masz jakieś ulubione?
Nie miałam okazji organizowania występów w takiej grupie
wiekowej, ale jeśli chodzi o piosenki, które wykorzystujemy na zajęciach, to hitem
okazały się takie tytuły, jak:

Little Snowflake
Put On Your Shoes
piosenki z serii Do You Like…?
(Wiecie, że niedawno pojawiła
się nowość o Lasagna milkshakes?)
W trakcie piosenek, oprócz
choreografii proponowanej przez uczniów i śpiewu, dzieci zaopatrzone są w
różne gadżety – w przypadku „Do you like …?” są to na przykład „wskaźniki
satysfakcji” albo „Facebookowe łapki”, którymi uczniowie demonstrują swoje
preferencje:
Podczas śpiewania w „ Little Snowflake” wykorzystujemy płatki śniegu ze styropianu lub
papieru, a „Put on your shoes” – własne ciuszki zimowe.
Aniela ukończyła NKJO w Opolu, Filologię
Angielską na Uniwersytecie Opolskim, a także studia podyplomowe z
translatoryki. Przygodę z poważnym nauczaniem zaczynała ponad 10 lat temu w
zespole szkół, nauczając klasy gimnazjalne, licealne i zawodowe. Od 4 lat
naucza wszystkie grupy wiekowe w prywatnej szkole językowej. Niedawno
postanowiła dzielić się swoimi pomysłami na blogu www.neuroteaching.blogspot.com, na
łamach którego zachęca do kreatywnego nauczania języków obcych.






Podpobał Ci się ten artykuł? Zajrzyj do poprzednich wpisów z cyklu:
0 0 votes
Ranking
Subscribe
Powiadom o
guest
8 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ioreta
5 lat temu

Czytam blog Anieli regularnie. Nie mogę się nadziwić, skąd ona bierze te wszystkie pomysły 😀
P.S. Na początku wpisu fanpage jest podlinkowany 2 razy 😉

Let's read in English
5 lat temu

Podoba mi sie motywujący pomysł zbierania kamyczków, tym bardziej ze dzieciaki konkurują z fikcyjną, dość niegrzeczną grupą 🙂 U mnie w szkole działał pomysł ze zbieraniem pomponów do specjalnych pojemniczków i na koniec tygodnia było oficjalne liczenie kto zebrał najwieksza ilośc. Dzieciakom zależało na zdobyciu jak największej liczby pomponów wiec sie starały, a zwycięzca nagradzany był tytułem Star of the Week.
Aniela rzeczywiście ma niezliczoną ilość inspirujących pomysłów i tez często odwiedzam jej bloga.

FirstIdeaKit
5 lat temu

Ja też stosuję pomysł, z kamykami, ale u mnie 'nie chcemy' ich dostać, a kazdy zbiera indywidualnie. To znaczy jak ktośjest niegrzeczny wrzucam do kubeczka stojącego przed nim koralik. Jeśli się poprawi – wyjmę go. Kto w momencie skonczenia lekcji ma pusty kubek, dostaje pieczątkę (10 – nagroda). Plusem jest, że do uspokojenia uczniów wystarczy zwykle tylko znacząco zagrzechotać kamykami 🙂

Pipilotka
5 lat temu

O! Widzę, że kończyłyśmy z Anią tą samą szkołę :). Kiedy dzieci hałasują, zaczynam mówić szeptem – wtedy dzieci uspakajają się, bo chcą usłyszeć, co chcę im przekazać.

NeuroTeaching - nauczanie języków obcych
5 lat temu

Witajcie 😉 Ale fajnie, że się przydało, i że dzielicie się też swoimi uwagami i pomysłami. Pomysł z kamyczkami to modyfikacja koncepcji ze słoikiem makaronu pana dr hab. Jacka Pyżalskiego – https://www.macmillan.pl/szkolenia/small-talks/3376-jak-uczyc-i-wspierac-wspolprace-w-klasie
Pomysł można stosować do przeróżnych mniej lub bardziej problematycznych kwestii – np. regularności odrabiania prac domowych, zachowania na zajęciach, aktywności, itp. Zapraszam do śledzenia kolejnych wpisów – szykuje się lekcja z LEKSYKALNYM TWISTEREM 😀
Pozdrawiam wszystkich odwiedzających blog Marysi i … papapa pomysłów sto dwa 🙂

Udostępnij ten artykuł

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Kategorie

ODWIEDŹ MNIE

NEWSLETTER

Jeśli podobają Ci się moje pomysły, zapisz się do mojego newslettera i bądź na bieżąco!
Archiwa
8
0
Zostaw komentarzx
()
x