Hello! Dziś mam dla Was prosty pomysł na utrwalenie nazw członków rodziny. Przygotowałam kilka zestawów kart, które wykorzystać możecie do prezentacji słownictwa czy gry w memory, ale także do wykonania fajnego projektu :).
Robiłam taki w zeszłym roku w ramach warsztatów, które prowadziłam w pierwszych klasach szkoły podstawowej – wyszło naprawdę super! Myślę, że odrobinę modyfikując ten pomysł, z powodzeniem wykorzystacie to także w młodszych grupach.
Co będzie potrzebne?
* Brystole
* Pocięte karteczki z bloczków na notatki w co najmniej 4 różnych kolorach
* Kleje, ewentualnie nożyczki
* Karty prezentujące członków różnych rodzin (jak widzicie, tym razem postawiłam na zwierzęta, ale równie dobrze mogą to być np. Flinstonowie i Jetsonowie – pamiętacie ich jeszcze?)
Przygotowanie zajęć krok po kroku 🙂
1. Przygotuj obrazki z członkami rodziny – możecie wcześniej je wyciąć (w zależności od liczby uczniów w grupie możecie wybrać po 3, 4 lub 5 członków w obrębie jednej rodziny – jeżeli wybierzecie mniej niż 5, rodziny mogą się różnić – w jednej będzie mama, tata i dziecko, w innej mama, brat i siostra itd.)
2. Karteczki z bloczku na notatki (byle nie samoprzylepne) potnij na mniejsze kawałki (ja tnę jedną kwadratową na 4 części)
3. Na każdym z tak przygotowanych kawałków w obrębie każdego z czterech kolorów zapisz litery tworzące wybrane nazwy członków rodziny (mummy, daddy, sister, brother, baby) – ma to wyglądać mniej więcej tak
4. Wszystkie materiały posegreguj, np. rodzina małpek będzie rodziną żółtą – obrazki i litery zapisane na żółtych karteczkach z bloczków na notatki schowaj do koperty. Tak samo zrób z pozostałymi rodzinami
5. Wszystko zabierz na zajęcia 🙂
A na zajęciach..:
1. Zapisz na tablicy słowa mummy, daddy, sister, brother i baby
2. Podziel uczniów na grupy (* na zajęciach w małych grupach, każdy może pracować samodzielnie)
3. Daj każdej do wylosowania kolor rodziny oraz rozdaj wszystkie materiały – obrazki i litery/słowa i brystole, kleje, ewentualnie nożyczki
4. Wytłumacz zasady: każda drużyna decyduje kto jest kim w danej rodzinie (w wypadku przygotowanych przeze mnie obrazków nie jest to specjalnie trudne). Następnie posługując się zapisanymi na tablicy wzorami podpisuje każdego z członków rodziny wykorzystując do tego otrzymane litery (układa słowa tak, jak to robimy np. w grze scrabble). Wszystko przykleja na otrzymanym brystolu. Aha! Jeżeli nie potniecie wcześniej obrazków, poproście dzieci by w obrębie swoich drużyn podzieliły się rolami – jedna osoba wycina, druga przykleja obrazki, trzecia litery…
5. Poproś każdą z drużyn o zaprezentowanie powstałych plakatów 🙂
Jak podoba Wam się ten pomysł? Z powodzeniem wykorzystacie go też na zajęciach z młodszymi dziećmi! Mogą po prostu segregować członków rodziny i dopasowywać do obrazków nie litery, a całe słowa :).
Fajna gra 🙂 Tylko teraz mam problem, którą rodzinkę wybrać na zajęcia indywidualne, ale chyba wygrają… małpki 😉
Good choice! Małpki są najfajniejsze 🙂
Koty są the best! Dzięki za podzielenie się!!
Masz super pomysły. Żałuję, że nie miałam takiej nauczycielki. Te obrazki i temat rodzina mogę nawet zrobić z dwulatkiem. Spróbuję. Aż jestem ciekawa co córa na to. 😉
Dziękuję. Miło to słyszeć! Daj znać jak się podobało 🙂
Super pomysł! Wykorzystam na zajęciach rosyjskiego z dzieciakami! Dzięki za inspirację 🙂
ratujesz mi zycie 🙂
Uff 😉