Dziś pomysł na lekcję dla nieco starszych uczniów lub wyjątkowo szybko opanowujących materiał przedszkolaków. Idealny na zajęcia indywidualne. Materiały dotyczące pór roku i miesięcy mam w dwóch wersjach – anglo- i francuskojęzycznej. Enjoy!

1. Porządkowanie miesięcy w odpowiedniej kolejności to świetne ćwiczenie na sprawdzenie jak uczeń radzi sobie z ich nazwami. Takich worksheets jest w Internecie sporo. Ja korzystałam ostatnio z tej.

2. Kolorowanie – w Internecie znajdziecie też mnóstwo plakatów z nazwami miesięcy, często kolorowych, jednak moim zdaniem lepiej zadanie pokolorowania zlecić dziecku ;). Jak widzicie powyżej, przyjęłam zasadę, że wiosenne miesiące są zielone, letnie – żółte, jesienne – czerwone, a zimowe – niebieskie. Nie mówię tego jednak uczniom od razu. Po prostu dyktuję, np. January is blue, March is green etc. Wierzcie lub nie, ale H, z którą robiłam to zadanie ostatnio wcale nie od razu zorientowała się jaki jest klucz ;).

3. Kiedy wszystkie miesiące mają już kolory, przechodzimy do połączenia ich z porami roku (to właśnie ten moment, w którym usłyszymy „aaa, ok” – znak, że klucz został rozszyfrowany). Tu znowu z pomocą przyjdzie Internet, ale ponieważ nie znalazłam nic wyjątkowo fajnego, przygotowałam sobie taką.

 4. Gra planszowa. Możecie grę stworzyć wspólnie z uczniem/uczniami. Gra polega na rzucaniu kostką i przesuwaniu pionka po kolejnych polach – miesiącach. Każdy miesiąc nazywamy i przypisujemy do odpowiedniej pory roku. Następnie zadaniem ucznia jest podanie słowa związanego z daną porą roku, lub, w wersji trudniejszej, z konkretnym miesiącem. I tak tworzymy „łańcuszki” typu March –>> Spring –>> green grass lub December –>> Winter –>> Christmas. Żeby jednak nie było za łatwo i żeby gra za szybko się nie skończyła (w końcu pól mamy tylko 12), przyjmujemy zasadę, że pierwsze przejście planszy to poziom 1 = jedno słowo, drugie – poziom 2 = dwa słowa, trzecie – poziom 3 = trzy słowa itd. W zależności od tego, jak radzi sobie Wasz uczeń, możecie zaczynać od razu np. od poziomu 3. Wszystko to kwestia umowna, ale czasem już przy trzech słowach wcale nie jest tak łatwo ;).

5. I na koniec projektowanie T-shirtów. To pomysł zaczerpnięty również z Internetu. Pamiętam, że kiedyś natrafiłam gdzieś na taką właśnie kartę pracy. Wykorzystując wiedzę usystematyzowaną w trakcie gry, uczeń projektuje koszulki na cztery pory roku. I tak na wiosenną trafia zielona trawa, na na zimową – świąteczna choinka.

 

Moja lekcja to był totalny spontan, ale wszystko wyszło wyjątkowo spójne i świetnie się z H bawiłyśmy. Na kolejne zajęcia przygotowałam już kolorowe, wycięte miesiące, którymi na każdej lekcji uzupełniamy kalendarz tak, by ich nazwy i kolejność wbiły się do głowy ;).

 

Udanych zajęć!

Marysia

0 0 votes
Ranking
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ilona
6 lat temu

Dziękuję 🙂

Français-mon-amour
6 lat temu

Super! Nawet z moimi gimnazjalistami mogę to częściowo wykorzystać 🙂

Udostępnij ten artykuł

Kategorie

ODWIEDŹ MNIE

NEWSLETTER

Jeśli podobają Ci się moje pomysły, zapisz się do mojego newslettera i bądź na bieżąco!
Archiwa
2
0
Zostaw komentarzx
()
x