Ostatnio na lekcjach angielskiego triumfy święci popcorn! A konkretnie praca plastyczna zainspirowana grą o jakże zaskakującej w tym kontekście nazwie… Pop (for sights words) ;). O co chodzi? Dowiecie się już za chwilę. Ale to nie wszystko co zyskacie czytając dalej… Przekonajcie się sami! 😉
Wykorzystanie popcornu to super pomysł na urozmaicenie zajęć z dziećmi w każdym wieku. W oryginalnej wersji gry sprawdzamy/ćwiczymy czytanie globalne tzw. sight words. Dzieci zbierają ziarenka popcornu ze słowami, które potrafią przeczytać. Oprócz tego zestaw zawiera karty-ziarenka ze słowem POP, które w jakiś sposób uatrakcyjniają grę, ale sama jej nie posiadam ani w nią nie gram, więc na ten temat rozpisywać się nie będę.
Zainspirował mnie bardziej pomysł stworzenia wspólnie z uczniami (lub powierzenia im tego całkowicie) pracy plastycznej, w której wykorzystujemy motyw popcornu. Dzieci otrzymują kubełki, które dodatkowo mogą ozdobić i puste ziarenka – takie, jak te widoczne powyżej. W zależności od tego, co chcemy przećwiczyć podajemy wszystkim lub każdemu z osobna kategorię, do której należy znaleźć jak największą liczbę pasujących słów. Uczniowie zapisują je na ziarenkach, wycinają i umieszczają „w” swoim kubełku, na którym podana jest wybrana kategoria. Wszystko fajnie, ale jak sami widzicie, nadaje się to dla starszych uczniów, którzy umieją już pisać.
Dlatego pomyślałam o stworzeniu wersji dla przedszkolaków czy młodszych szkolniaków. Wykorzystując powyższe, puste szablony możecie przećwiczyć dowolne słownictwo, np. zwierzęta, zapisując na kubełkach kategorie takie, jak jungle, farm, forest…, a dzieci poprosić by na ziarenkach narysowały zwierzęta, które zamieszkują dane środowisko.
Dodatkowo możecie „przerobić” to na grę, w której zasady będą podobne do tych w grze Lotto. Przygotowałam wersję, w której przećwiczycie 10 kolorów oraz wybrane słownictwo, po 5 wyrazów na każdy kolor. Jeżeli grupa jest mniejsza, dzieci mogą grać pojedynczo, jeżeli większa – parami.
1. Rozdajemy lub dzieci losują kolorowe kubełki
2. Wszystkie potrzebne do gry ziarenka popcornu rozkładamy na ziemi obrazkami do dołu
3. Dzieci po kolei (lub w parach) odwracają ziarenka; jeżeli na ziarenku widnieje obrazek takiego samego koloru, jak kubełek, który otrzymał wcześniej gracz, może je zabrać
4. Wygrywa ten, kto jako pierwszy zbierze cały kubełek popcornu = 5 ziarenek w danym kolorze
Grę można wykorzystać jako podsumowanie, utrwalające kolory. Wówczas skupiamy się niekoniecznie na tym, co znajduje się na ziarenku, lecz jakiego to jest koloru. Lub na koniec roku, jako podsumowanie wcześniej wprowadzanego słownictwa.
Więcej plansz (z 10 kolorami: red, blue, green, yellow, orange, pink, purple, brown, black, grey) oraz szablony do wykorzystania znajdziecie TU :).
Możecie zrobić z tego grę wielokrotnego użytku – zalaminować wszystkie elementy, lub jednorazową, której elementy posłużą do wykonania przez dzieci pracy plastycznej. Enjoy!
Ja bym na tych kolorowych kubełkach zamiast "popcorn" napisała nazwy kolorów, wtedy kojarzą napis, kolor i rzeczy tego koloru. Czy takie wersje grafik też mogłyby być dostępne na tej stronie?
Czarny kubełek można bardzo szybko przerobić na kolorowy z dowolnym napisem. Postaram się niedługo pokazać jak to zrobić 🙂
Myślę, że takie kosmetyczne zmiany można zrobić sobie samemu bez żadnego problemu. Wystarczy znać podstawową obsługę Paint.
W Paincie można, ale żeby było bardziej profesjonalnie polecam użyć Picmonkey, który jest banalnie prosty w obsłudze (zapoznać się z nim można bliżej w zakładce CYKLE -> tutoriale), a po kolorowe kubełki z napisami, zapraszam do tego wpisu:
https://www.fullofideas.pl/2015/05/popcorn-game-for-preschoolers 🙂
Bardzo fajny pomysł! Dzieciaki najlepiej uczą się bawiąc, a jak jeszcze same produkują słówka to sukces murowany 🙂
Dzięki! myślę, że im się spodoba. Premiera w poniedziałek 😉
Wow! Świetny pomysł! Na pewno wykorzystam 🙂 Dziękujemy ;]
Super, cieszę się, że się spodobało 🙂
Byłabym bardzo wdzięczna, bo w czwartek mam zajęcia łączone i te kubełki byłyby idealne 🙂
Uwielbiam Twoje pomysły!
Dziękuję! 😉
fantastyczny pomysł Marysiu,muszę się udać po pudełka do popcornu (real objects 😉 do kina,żeby było jeszcze bardziej ekscytująco:)
Chciałam w kinie nabyć pudełko na popcorn, ale pani mi ani nie dała ani nie sprzedała, bo twierdziła, że mają je wyliczone (?) Szukam jakiegoś szablonu do wydruku i złożenia, ale na necie nie znalazłam nic ciekawego. Chcę do mojego kubełka wrzucić zwinięte kulki papieru, a po rozwinięciu byłoby tam jakieś zadanie, np. list 5 names of fruit, say the number 30, stand on one leg, jak dobrze zrobią, to zatrzymują kulkę, a jak trafią na "pop' to muszą wszystkie, które posiadają zwrócić.
Super pomysł! Takie pudełka można kupić, np. w moim ulubionym Tigerze 🙂
Chciałabym zapytać jak te wszystkie gry sprawdzają się przy 20stce dzieci. U mnie zazwyczaj jest komplet 22-23 pięciolatków za to w maluszkach malutko, bo tylko 6-7 3latków i 10-15 4 latków.
Ps. Blog jest BOOSSSSKKKKIIII!
Przede wszystkim dziękuję! 🙂
Co do liczby dzieci w grupach, to mówię uczciwie – ja z tak dużymy grupami nie pracuję, największe są 18-osobowe. I jakoś sobie radzimy, ale to 5-latki, więc już umieją dłużej skupić się na jednej aktywności, czekać na swoją kolej itp. 🙂
w takim razie mogę spróbować wprowadzić tą grę pięciolatce?
jasne 🙂
Ha! Cudny pomysł, zawsze tu zaglądam kiedy w głowie pustka i nigdy jeszcze się nie zawiodłam! Dziękuję! 😀
Dziękuję i cieszą mnie bardzo Twoje słowa – staram się 🙂
zabawa z popcornem świetnie nadaje się do noszenia zawsze przy sobie jako plan alternatywny 🙂 Wydaje mi się że będzie sprawdzać się w różnych grupach wiekowych.
Ten pomysł jest rewelacyjny zwłaszcza dla grup ponad 20 osobowych, dzieci stanowiąc duet uczą się współpracy, a element rywalizacji napędza je do skupienia uwagi (co nie jest łatwe w tak dużych grupach) i zapamiętania gdzie leży popcorn z kolorem, który musi zdobyć.. Super, super, super..
Dzisiejszy hit w klasie 1 i 2 😀