Czyli jak zaciekawić dzieci historią Złotowłosej :).
Do opowiedzenia bajki możesz użyć zdjęć i obrazków zamieszczonych w tym poście, lub wykorzystać inne rzeczy, do których masz dostęp: przytulanki, figurki, małe miseczki czy mebelki dla lalek.
Odpowiednio wcześniej wprowadź dzieciom poniższe słownictwo:
House, window, kitchen, living room, bedroom;
Family, mummy, daddy, baby;
Tired, sleepy, sad, scared;
Hot, cold, big, little, (medium, small), hard, soft.
Oczywiście czas jaki na to poświęcisz musisz uzależnić od wieku i możliwości dzieci. Ja z moimi grupami (tę bajkę przerabiałam z 5-latkami) o nastrojach uczyłam się na początku roku, o rodzinie zaczęliśmy rozmawiać w okolicach Dni Babci i Dziadka, potem były pomieszczenia w domu i przeciwieństwa, a sama bajka stosunkowo niedawno, choć przyznam, że nie w aż tak rozbudowanej wersji, jak ta. Tę jeszcze na pewno niedługo wykorzystam, w końcu dzieci uwielbiają słuchać bajek, nawet opowiadanych po kilka razy, zwłaszcza jak dodamy coś nowego! 🙂
„Goldilocks and the Three Bears”
Opowiadanie bajki zacznij od pokazania dzieciom domku w lesie. Można do tego wykorzystać poniższy gotowy obrazek lub np. zdjęcie lasu oraz pudełko w kształcie domku. Zresztą jako pre-listening exercise można przeprowadzić zabawę utrwalającą słownictwo dotyczące pomieszczeń w domu (zobacz What’s inside the house?).
Następnie wprowadź dzieci do całej historii i przedstaw im
rodzinkę misiów. Tutaj przydatne będą przytulanki, maski czy obrazki dostępne w interenecie (znajdziecie takie np. na
www.kizclub.com):
In this beautiful house in the forest lived a family of three Bears: Daddy Bear, Mummy Bear and little Baby Bear.
Dalej kontynuuj opowiadanie z przygotowanymi wcześniej miseczkami, krzesłami i łóżkami w róźnych rozmiarach.
One day Mummy Bear made three bowls of soup but it was too hot to eat, so the bears went for a walk in the forest (pokazuj jak misie wychodzą i schowaj je np. za plecami).
Pretty soon a little girl called Goldilocks came upon bears’ house (od teraz pokazuj jak Złotowłosa wykonuje te wszystkie czynności, zmień głos kiedy dziewczynka będzie coś mówić :))
. She stopped and looked through the window. Nobody was there so she came inside. In the kitchen she saw three bowls of soup.
First, she tasted Daddy Bear’s soup:
– Ooh! It’s too hot!
Then she tasted Mummy Bear’s soup:
– Ugh! It’s too cold!
At last she tasted Baby Bear’s soup: – Mmmm! It’s just right! It was so good that she ate it all up.
Goldilocks felt tired so she walked into the living room where she saw three chairs.
She sat on Daddy Bear’s chair:
– Oh no! It’s too big!
Then she tried Mummy Bear’s chair:
– This one is too soft!
At last she sat on Baby Bear’s chair:
-Ahhh! It’s just right! But then crick crack,Goldilocks broke the chair.
She was very sleepy by this time so she went to the bedroom where she saw three beds.
She laid down in Daddy Bear’s bed:
– Outch! It’s too hard!
Then she laid down in Mummy Bear’s bed:
– Oh no! This one is too soft.
At last she laid down in Baby Bear’s bed:
– Yes! This bed is just right! It was so comfortable that she fell asleep. (Na ostatnim małym łóżeczku połóż Złotowłosą i udawaj odgłosy jakie wydajemy podczas snu :)).
As she was sleeping, the three bears came back home (pokazuj jak misie wracają do domu i po kolei wchodzą do kolejnych pomieszczeń, zmieniaj głosy dla każdego z bohaterów, pokazuj ich zaskoczenie, zdenerwowanie i smutną buzię małego misia). They walked into the kitchen and Daddy Bear said:
– Who’s been eating my soup?
Then Mummy Bear said:
– Who’s been easting my soup?
At last Baby Bear said:
– Who ate all my soup? he was very sad.
The three bears decided to look around the house. They came into the living room. Daddy Bear said:
– Who’s been sitting in my chair?
Then Mummy Bear said:
– Who’s been sitting in my chair?
At last Baby Bear said:
– Who broke my chair? He was very very sad.
Next the three bears went upstairs to the bedroom. Daddy Bear said:
– Who’s been sitting in my chair?
Then Mummy Bear said:
– Who’s been sitting in my chair?
Baby Bear came to his bed and exclaimed:
– Aaaaa! Someone is sleeping in my bed!
Goldilocks woke up and saw the three bears. She was so scared that she jumped out of the window and she never ever again went in the forest alone.
Po opowiedzeniu całej bajki możesz zrobić z dzećmi jeszcze kilka ćwiczeń, np. wskazywać im którąś z filiżanek i pytać do kogo należy, podobnie z krzesłami i łóżkami, lub prosić by to dzieci wskazały któregoś z bohaterów bajki, pytając Where is Daddy Bear / Mummy Bear etc. Jeżeli odegrasz z zaangażowaniem całą historię, bez problemu zaciekawisz nawet dużą grupę przedszkolaków, wszyscy będą się świetnie bawić i na pewno chętnie będą do niej wracać!
Oczywiście, o ile tylko posiadasz fajną wersję książkową tej bajki, możesz również ją przeczytać – moja wersja niestety nie była najlepsza, dlatego postanowiłam ją trochę zmienić :).