Gry, zabawy i pomysły na zajęcia o tematyce CLOTHES (+ linkowe party)

wtorek, 18 października 2016 18:00

W okresie jesienno-zimowym większość z nas wprowadza temat związany z ubraniami, często także w połączeniu z powtórką słownictwa dotyczącego pogody. Na blogu nie pojawiło się do tej pory wiele propozycji na zajęcia o tej tamatyce. Dziś nadrabiam i serwuję Wam porcję materiałów i pomysłów na aktywności, które fajnie sprawdzają się na lekcjach z dziećmi! :)

1. Myślę, że przede wszytskim przydadzą Wam się... flashcards

A raczej moje ulubione matchcards, od których możecie odciąć napisy i wykorzystać karty nie tylko do wprowadzania, ale także powtórki słownictwa na różne sposoby. Więcej na temat wykorzystywania kart z podpisami przeczytacie w tym wpisie.
Poniżej pobrać możecie plik, w którym znajdziecie 12 różnych kart obrazkowych przedstawiających jesienno-zimowe ubrania i akcesoria (choć ogólnie jest ich więcej, ponieważ przy okazji niektórych wpisałam dwie różne nazwy - sami wybierzcie, które karty są lepsze na Wasze zajęcia).



2. Piosenki

Ten temat nie podziela popularności takiej, jak np. zwierzęta czy jedzenie, niemniej jednak w Internecie znajdziecie kilka super piosenek, których na Waszych zajęciach nie powinno zabraknąć! :)

Nie mogę nie wspomnieć o niezawodnych Super Simple Songs i Put On Your Shoes:


Ta piosenka świetnie sprawdza się zarówno w grupach 3-, jak i 5-latków. Poza podstawowym słownictwem, które się w niej pojawia, dzieci na pewno opanują powiedzenie "Hurry up"! ;)

Fajną alternatywą dla tej piosenki może być dość nowa propozycja od The Kiboomers - Let's Get Dressed Song. Posłuchajcie koniecznie!


Jeszcze jedna piosenka, którą bardzo Wam polecam, choć nie traktuje wcale o różnych rodzajach ubrań, to The Mittens Song - świetna na zimową rozgrzewkę dla najmłodszych! Do jej śpiewania i odgrywania przygotować możecie TAKIE gadżety :).




3. Zabawy

WYPRZEDAŻ

Jedna z moich fajniejszych lekcji zeszłorocznej jesieni była oparta na koncepcji zabawy w wyprzedaż. Dzięki niej udało się potwórzyć nazwy ubrań, kolorów i liczenie, a to wszystko w nietypowej formie, która bardzo spodobała się mnie i dzieciom! Jak zorganizować całą zabawę przeczytacie we wpisie SALE, czyli wyprzedaż na zajęciach.


PRANIE

Poza zabawą w "kupowanie" ubrań, możecie pobawić się w też w ich pranie i rozwieszanie - takie proste, a  jakie fajne! Moją pralkę wykonaną z pudełka po butach i już "uprane" ubrania możecie zobaczyć TUTAJ.

Jeżeli nie macie dużo czasu na przygotowanie, wykorzystać możecie nawet zwykłe flashcards, jednak z pralki radziłabym nie rezygnować! ;)

Na blogu Dominiki z Funglish - www.waytomasterenglish.blogspot.com znajdziecie materiały do wydruku (wzór pralki i dodatkowe karty z ubraniami), które mogą się przydać.


Wykorzystanie realiów:

ROZBIERANIE, UBIERANIE i CAŁE TO ZAMIESZANIE

Inny bardzo udany pomysł w tym temacie, który powstał w zeszłym roku całkiem spontancznie opisywałam kiedyś na facebookowym fanpage'u bloga. Cieszył się dużą popularnością, zatem raz jeszcze opowiem Wam jak to było :). 

Otóż któregoś pięknego, ale zimnego dnia spóźniłam się na zajęcia do grupy 3-latków... Może nie dużo, ale że była zima, miałam na sobie te wszystkie ubrania - płaszcz, rękawiczki, szalik, czapkę... a dzieci czekały już na mnie w sali. Niewiele myśląc poleciałam do nich, zamiast tracić czas na rozbieranie. Wchodząc do sali pomyślałam czemu by tego nie wykorzystać. Po co tłumaczyć dlaczego jeszcze się nie rozebrałam, czy że szybko muszę to teraz zrobić, skoro można rozegrać to sprytniej? Z tą grupą przerabialiśmy wcześniej temat "Clothes" w oparciu o Cheeky Monkey 1. Pojawiają się tam nazwy ciepłych ubrań, przeciwieństwa "hot" and "cold" oraz zwrot "I'm taking... off". To wszystko pięknie zgrało się z moim nietypowym strojem. Weszłam i mówię:

"Brr It's cold today. That's why I'm wearing my winter clothes. What are these? (...) Yes, they are mittens... What's this? (...) Yes, this is my hat etc.

Uff, I'm hot now. I'm taking my (...) off. You can say "hello" to my mittens! One, two mittens. (...) You can say "hello" to my hat etc."

Ja zdejmowałam z siebie kolejne rzeczy (mittens, hat, scarf, coat), dzieci je nazywały, potem podawały sobie, przy okazji zakładając - najczęściej na głowę. Największy fun był z płaszczem - na szczęście jest puchowy i dało się go zwinąć w kulkę.

Wyszła z tego świetna, spontaniczna powtórka przerabianego wcześniej słownictwa, a ja postanowiłam nie odnosić ubrań do szatni przed zajęciami z kolejnymi grupami Wypróbujcie koniecznie!


CZAROWANIE

Realia, a konkretniej czapki, szaliki i rękawiczki dzieci od dawna wykorzystuję też przy okazji innej zabawy - zabawy w czarowanie, którą wprowadzałam we wszystkich grupach wiekowych. Najlepiej jednak sprawdza się u maluchów, które od początku do końca wierzą w moje magiczne moce ;).

Przed zajęciami (czasem niestety nie da się zorganizować tej zabawy z wszystkimi grupami po kolei, ponieważ wymaga chwili przygotowania) schodzę do szatni z wielkim, nieprzezroczystym pudłem z IKEI, do którego chowam czapki, szaliki i rękawiczki (zazwyczaj wybieram po jednej rzeczy od jednego dziecka, chyba że grupa jest mała) wybranej grupy. Oczywiście zapamiętuję co do kogo należy - raczej nie mam z tym problemu, ale w większości wypadków można też liczyć na dzieci, które swoje ubrania znają bardzo dobrze i po prostu Wam podpowiedzą. Jeżeli jednak nie chcecie, by cokolwiek się pomieszało, możecie zrobić szybkie fotki lub zapisać sobie hasłowo co jest czyje :).

Pudełko przykrywam chustą i idę z nim na zajęcia. Po powtórzeniu słownictwa, przypomnieniu piosenek itp. pokazuję dzieciom pudło i proponuję zabawę w czarowanie! Wspólnie wypowiadamy zaklęcie "Abracadabra, abracadee, 1, 2, 3", a następnie wyciągam którąś z rzeczy. Miny dzieci na widok ich własnych ubrań - bezcenne! Wspólnie powtarzamy nazwy wszystkich rzeczy oraz ich kolory. Potem dzieci mogą je zakładać i zdejmować.

W maluchach dzieci super reagują na tę zabawę, w ogóle nie przychodzi im do głowy, że mogłam po prostu pójść do szatni i wziąć ich ubrania, w starszych grupach bywało różnie... Niektóre dzieci się wkręcały, inne wolały robić zamieszanie z podowu wzięcia ich ubrań (nie mówiąc niby nic złego, ale skupiając się bardziej na tym, niż na samej zabawie).


4. Dodatkowe materiały

U mnie na blogu znajdziecie jesienne Weather & Clothes MEMO (jeszcze z czasów starej nazwy!), czyli najprostszą grę, jaką możecie wykorzystać, a poniżej znajdziecie także puzzle wyrazowe z ubraniami! :)



Polecam Wam zajrzeć także na jedną z moich ulubionych stron www.kizclub.com, gdzie znajdziecie wiele fajnych materiałów do druku w tym temacie.


* * * 

A może macie jeszcze jakieś propozycje? Jeżeli znacie strony, na których można znaleźć super materiały, dajcie znać! :) Od dziś do końca października możecie wziąć udział w linkowym party, dodając link np. do swojej strony, na której znajdują się materiały nawiązujące do tematów "ubrania" i/lub "pogoda", zarówno dla młodszych, jak i starszych uczniów.

Jak to zrobić?

1. Kliknij "Add your link" na końcu tego artykułu

2. W polu "URL" wklej link do konkretnego wpisu, w pole "NAME" wpisz jego chwytliwy tytuł.

* * *


P.S. Koniecznie zajrzyjcie też do wpisu Gry, zabawy i pomysły na zajęcia dotyczące POGODY, który pięknie łączy się z tematem ubrań!










10 komentarzy:

  1. O jaa, świetny wpis! Wielkie, wielkie dzięki! A karty jak zwykle - piękne!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Od roku uczę angielskiego w przedszkolu i Twój blog jest dla mnie kopalnią inspiracji. Pomysł o pralce podchwyciłam od razu, ale nieco go zmodyfikowałam. Opiszę - może i ja kogoś zainspiruję:) Moja pralka ma dwa otwory: na górze i z boku, a w środku przegródkę. Dzięki temu rzeczy włożone jednym otworem nie zmieszają się z tymi z drugiej strony przegródki. Wydrukowałam więc dwa komplety identycznych ubrań, z tym że jednym namalowałam plamy. Do pralki włożyłam "czyste ubrania". Na zajęciach prosiłam dzieciaki, żeby podawały mi kolejno ubrania, wsypaliśmy "proszek do prania", włączyliśmy pralkę i wyjmowaliśmy czyste ubrania. Czary - mary! Dzieci nie miały pojęcia jak to się stało. Były zafascynowane. Szczególnie starszaki, trzylatki nie zrozumiały, że kartonowa pralka prać nie powinna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super pomysł!!! :) Dzieci uwielbiają takie czary!

      Usuń
  3. Pogoda i ubrania to bardzo wdzięczne tematy i rzeczywiscie mozna je połączyć. Ja uwielbiam grę Orchard Toys WASHING MACHINE, której opis mozna znaleźć na blogu FUNGLISH z wieloma innymi pomysłami na wprowadzenie tematu ubrań. Oprócz tego oczywiście książeczka WASHING LINE by Jez Alborough, której recenzje i pokaz slajdów mozna znaleźć u mnie na blogu https://letsreadinenglish.wordpress.com/2015/11/18/washing-line-jez-alborough/
    Zazwyczaj spontaniczność i inwencja twórcza typu last minute kreują oryginalne pomysły tak jak w Twoim przypadku, gdy spóźniłaś sie na zajęcia, dzieki czemu powstała zabawa w ubieranie/rozbieranie. Super pomysł! Flashcards, ktore stworzyłas sa super, podoba mi sie pomysł parowania ich i wykorzystania na wiele sposobów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję - tak, proste i spontaniczne pomysły są najlepsze!

      P.S. Tym razem można dodać więcej, niż jeden link - na pewno wielu osobom się przyda wpis z prezentacją "Washing line" :)

      Usuń
    2. Skoro mam przyzwolenie to zaraz chętnie załączę ;-)

      Usuń
  4. Super pomysły. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Koniecznie dodaj linki do swoich wpisów, bo wiem, że było ich trochę! Możesz spokojnie dodać linki do wszystkich w temacie "Clothes" :)

      Usuń
  6. Ooo to już takie zimowe zajęcia trochę :)

    OdpowiedzUsuń