ANGIELSKI W PRZEDSZKOLU: plan miesięczny

wtorek, 6 września 2016 19:00


Na fanpage'u Head Full of Ideas na Facebooku pytałam Was ostatnio jaki wpis chcielibyście w bliskiej przyszłości przeczytać na blogu. Okazało się, że bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się temat planów miesięcznych, które większość z nas - nauczycieli przedszkolnych musi tworzyć. Dziś podpowiadam jak można się za to zabrać i pokazuję, jak wygląda mój plan miesięczny. Zapraszam!

Początkowo chciałam, by ten wpis nosił tytuł "Jak powinien wyglądać plan miesięczny", ale powiem Wam szczerze, że wcale nie znam odpowiedzi na to pytanie, ponieważ jego wygląd jest w dużym stopniu uwarunkowany wymaganiami, jakie stawia dyrekcja placówki :). Być może chce, by Wasz plan - plan zawierający infromacje dotyczące zajęć z języka angielskiego, był tworzony tak, jak te dotyczące codziennych, programowych zajęć polskojęzycznych. Taki plan może być też bardziej lub mniej szczegółowy. 

Ja miałam dużą dowolność, jeżeli chodzi o formę, w jakiej mogłam przedstawiać plany miesięczne. Jednocześnie, jak wszyscy pozostali nauczyciele pracujący na terenie naszej placówki, zostałam poproszona o wywieszanie dla każdej z grup założeń - celów na dany miesiąc nauki. 

Postanowiłam zatem nieco ułatwić sobie życie i przygotować takie "2 w 1" :). Moje plany miesięczne przyjęły formę tabelki, którą co miesiąc uzuepełniam nową treścią. Pierwsza kolumna to właśnie założenia na dany miesiąc nauki, druga - poruszane tematy, w trzeciej znajdują się konkretne (ale nie wszystkie, tylko te główne - najważniejsze) wprowadzane słowa i zwroty, a w ostatniej kolumnie zamieszczam informację na temat przerabianego materiału.

Ponieważ zajęcia prowadzę codziennie (oraz chcę, by taki plan mieścił się na 1 kartce A4, którą wywieszam na tablicy grupy) w planie nie ma podziału na konkretne dni tygodnia ani nawet tygodnie. Po prostu jedna tebelka dotyczy jednego miesiąca. Bardzo się cieszę, że miałam dowolność, o której wspominałam, bo nie wyobrażam sobie tak dokładnego rozpisywania każdych zajęć, jak robią to wychowywaczynie grup... Choć tu należy pamiętać, że one mają pomoc w postaci przewodników dla nauczycieli opracowanych do wybranych programów. Ja takowe musiałabym stworzyć sobie sama, ponieważ zajęcia prowadzę w oparciu o własny program :).

No dobrze, ale przejdźmy do konkretów, mój przykładowy plan wygląda tak:

Plik w wersji edytowalnej znajdziesz w zakładce "DO POBRANIA" >> "Dokumenty"

Coś Wam to przypomina? Tak, zgadza się, mój plan wygląda, jak bardziej rozbudowany = bardziej szczegółowy rozkład materiału! Jak już  wcześniej wspominałam na blogu, dyrekcji oddaję tylko plany miesięczne (do nich też wgląd mają rodzice). Dla siebie samej i innych nauczycieli stworzyłam ramowe rozkłady materiału dla wszystkich grup wiekowych - tam nikt nie znajdzie tak dokładnych informacji, jak w planach miesięcznych. A to z tej prostej przyczyny, że poszczególne miesiące mogą wyglądać różnie w kolejnych latach. Bardzo wiele zależy od kalendarza, w którym różnie układają sie święta, od zaplanowanych dla danych grup wycieczek i innych eventów, przedstawień, a nawet od samej osoby prowadzącej zajęcia :).

Powyższy plan koresponduje z zamieszczonym ostatnio rozkładem materiału dla grupy 4-latków :). Kolumny drugą i czwartą uzupełniam tym, co znajduje się w rozkładzie plus ewentualnie uzupełniam dodatkowymi zaplanowanymi na dany miesiąc "atrakcjami". Zawartość tej drugiej kolumny raczej zawsze będzie (a przynajmniej powinna być) zgodna z tym, co w ramowym rozkładzie materiału, chyba że z czymś się nie wyrobię/jakiś temat wypadnie. Natomiast to, co dokładnie znajdzie się w tej ostatniej zależy od tego, za pomocą jakich dokładnie materiałów planujesz zrealizować wybrane tematy. Kolumnę numer trzy uzupełniamy konkretnym słownictwem z książeczek, piosenek itp. Założenia/cele na dany miesiąc mają być informacją na temat tego, co dzieci z zajęć wyniosą. Nie chodzi tu tylko o poruszane zagadnienia językowe, wszak na zajęciach dzieci uczą się także zasad współpracy, funckjonowania w grupie oraz na samych zajęciach.


Co sądzicie o takiej formie planu? A jak wygląda to u Was? Macie jakies konkretne wytyczne, którymi musicie kierować się przy tworzeniu swoich dokumentów?


* * * 


Koniecznie zajrzyjcie także do innych postów dotyczących tworzenia przedszkolnej dokumentacji: