Świąteczny Bank Pomysłów - wyniki konkursu

piątek, 18 grudnia 2015 09:00

Moi Drodzy! Pora na ogłoszenie wyników konkursu Pearson Polska. Dziękujemy za wszystkie Wasze propozycje! Jesteście ciekawi do kogo powędrują Pearsonowe gadżety i nagroda główna – spotkanie z ekspertem w siedzibie wydawnictwa ? Zapraszam do lektury!


***

1.    Do Agnieszki Góralskiej za świetny pomysł zabawy zatytułowanej Santa’s Team:

1. Dzielę klasę na kilka mniejszych grup. Grupy mogą się nazwać.
2. Każda grupa dostaje sanie z Mikołajem i prezentami (obrazek, oczywiście). Brakuje reniferów.
3. Renifery otrzymuje się za dobrze wykonane zadanie:

* gramatyczne (np. ułóż pytania do podanych zdań, wstaw odpowiednią formę czasownika, itp. - co tam mamy akurat w programie),
* na słownictwo (np. podpisz obrazki, podaj przeciwieństwa, itp.),
* kreatywne (np. ułóż jak najwięcej wyrazów ze słów MERRY CHRISTMAS, ułóż jak najdłuższe zdanie z podanych wyrazów, itp.),
* artystyczne (np. udekoruj choinkę według instrukcji, itp.),
* audio-wizualne (np. zaśpiewaj piosenkę/kolędę, przygotuj układ do podanej/wybranej melodii),
* logiczne (np. rozwiąż krzyżówkę/rebus/przejdź labirynt, itp.),
* sportowe (np. zrób 10 przysiadów/pompek/podskoków, wymieniając jednocześnie nazwy zwierząt/kolorów/owoców itp.)

Zadań powinno być 9 – tyle, ile reniferów, ale można też za trudniejsze dać 2 renifery. Dobrze jest wyznaczyć czas – np. pracujemy 15/20 min – zabawa będzie szła sprawniej. Każda grupa pracuje oddzielnie – zadania mogą być w kopertach i powinny się różnić, żeby uczniowie nie powielali swoich odpowiedzi. Atmosfera jest świetna! Jedni rysują, drudzy śpiewają, jeszcze inni gimnastykują się słowem –bałaganik, ale twórczy.

Po upływie ustalonego czasu, sprawdzamy ile kto uzbierał reniferów i nagradzamy (słodycze, plusy, oceny, kupony na "no homework today" itp.). Można zabawę kontynuować na następnej lekcji jako np. quiz świąteczny, ale tym razem Mikołaj rozwozi prezenty (dajemy każdej grupie po 10) i liczba zdobytych wcześniej reniferów oznacza np. tyle możliwości skorzystania z pomocy (zeszyt, książka, telefon, podpowiedź nauczyciela itp.). Za każdą dobrą odpowiedź zabieramy prezent od grupy. Wygrywa grupa, która pierwsza pozbędzie się prezentów lub której zostanie ich najmniej. Wcale nie jest to takie pracochłonne, a dobrze przygotowane może służyć na długo.

Polecam! Sprawdzone i działa!
MERRY CHRISTMAS!

Za oryginalność i jednocześnie uniwersalność pomysłu – zabawę z powodzeniem można wykorzystać na zajęciach z młodszymi, jak i starszymi dziećmi, a nawet z dorosłymi! W końcu kto nie lubi od czasu do czasu porywalizować, zwłaszcza kiedy w grę wchodzą prezenty!


***

2.    Do Dominiki Stępkowskiej w szczególności za pomysł zabawy Elfy na wybiegu:

Klasa/świetlica zamienia się na pewien czas w wybieg dla modelek i modeli. Tym razem w ich roli występują elfy, które przygotowuje się w następujący sposób:

Dzieci dzielą się na zespoły dwu, trzyosobowe w zależności od liczebności grupy. Każdy z zespołów otrzymuje po jednej tekturowej rolce (np. po folii aluminiowej) na której naklejone lub wypisane jest imię elfa - może to być Snowlflake, Snowball i inne świąteczne słówka z polskim odpowiednikiem. Do tego: gotowe buźki elfów, klej, watę, rafie. Ponadto, zespoły wyposażamy w trochę dodatkowych wzorów jak np. czapki, buty elfów, prezenty - rodzaj materiałów na stroje dla elfów zależy od możliwości i fantazji. Zadaniem dzieci jest przygotowanie stroju dla każdego elfa. Po zakończeniu prac, następuje prezentacja elfowej kolekcji. Każda para idzie ze swoim elfem-modelem, którego musi przedstawić. Pozostałe dzieci w tym momencie są widownią. W tle puszczona jest muzyka świąteczna. Na koniec - elfy wraz z dziećmi ustawiają się do pamiątkowego zdjęcia. Nagrodą dla wszystkich projektantów jest świąteczny gadżet :) i wystawa świątecznej, elfowej kolekcji w klasie.

Za pomysłowość i kreatywne podejście do tematu!


Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi propozycjami Pani Dominiki.

* Świąteczny folder

Dzieci otrzymują na jednej stronie kartki wierszyk:

“Christmas time
With love, joy and smile
I'm happy today
And grateful tonight
Because the holy light is in my heart”

Na odwrocie każde z nich ilustruje ten wierszyk.
Następnie łączymy wszystkie ilustrowane dzieła za pomocą dziurkacza i tasiemki.I tak powstaje świąteczny folder :)

* Kto ukradł świąteczne prezenty?

Pierwszy raz w historii, tuż przed Bożym Narodzeniem, zaginęły świąteczne prezenty. Nikt nie wie co się stało, a odpowiedzialność i winę przyjmuje na siebie Święty Mikołaj. Aby jednak sprawiedliwość zwyciężyła, Mikołajowi należy się uczciwy proces :)

Klasa, grupa dzieli się na dwa obozy: dobrych i złych elfów - jedni będą obrońcami, a drudzy oskarżycielami Mikołaja. Rolę sędziego odgrywa nauczyciel, rolę Mikołaja jeden z uczniów. Grupy mają kilka chwil na przygotowanie argumentów. Nauczyciel moderuje rozprawę, udziela stronom głosu, a na końcu, po wysłuchaniu argumentów i wysłuchaniu świadków - elfów i innych pracowników fabryki Mikołaja, ogłasza wyrok... :)


3.    Do Agaty Pieńkosz za pomysł na stworzenie Funny Christmas Tree:

Zabawa zarówno dla większej grupy jak i do wykorzystania w pracy w parach czy trójkach.

Potrzebne materiały:

- kostka do gry
- kartka najlepiej zielona (aby wyciąć z niej kształt choinki)
- kolorowe flamastry

Nauczyciel zapisuje na tablicy:

1- Draw two candles
2- Draw a chain
3- Draw a star
4- Draw 3 Christmas balls
5- Draw 1 snowflake
6- Draw 1 present

Powtarzamy wspólnie co dane słówko oznacza- można przyczepić flashcardy.

W zależności od tego ile oczek dany uczeń wyrzuci rysuje wskazaną rzecz na choince (można też zrobić wersję gdy pracują w parach iż każdy uczeń ma swoją choinkę i ją ozdabia wg wyrzuconej liczby oczek).

* Osobiście modyfikuję tę zabawę poprzez dodanie drugiej kostki gdzie każda ścianka jest innego koloru (zwykłą kostę okleiłam papierem samoprzylepnym) i wtedy trzeba dany przedmiot rysować we wskazanym kolorze :)

Najlepiej jest tutaj określić czas bądź liczbę rzutów, by zabawa nie trwała zbyt długo :).

Za połączenie fajnej i prostej do wykonania pracy plastycznej z czymś, co uczniowie lubią najbardziej – dobrą zabawą!




Ale to jeszcze nie wszystko! Spośród wszystkich nadesłanych propozycji chcielibyśmy wyróżnić jeszcze kilka, a do ich Autorów trafią Terminarze Nauczyciela:


a.    Aneta Ciepluch-Świerniak

Christmas Trifle

Jako, że w trakcie zajęć kulturowych najlepiej sprawdza się "learning by doing", jedną z moich ulubionych lekcji świątecznych jest szybkie i łatwe w wykonaniu, nie tak znanej jak pierniki, ale również pysznej Christmas Trifle - brytyjska klasyka na świątecznym stole. Bez pieczenia bądź gotowania, wystarczy kisiel/galaretka, budyń, śmietana instant, trochę owoców, czekolada, biszkopty - proste i smaczne, a tyle przyjemności! A do tego skuteczna powtórka słownictwa z działu Żywienie. Polecam!

Pani Anecie dziękujęmy także za pomysł Christmas BINGO, z którym zapoznać się możecie, przeglądając Świąteczny BankPomysłów!


b.    Basia Dudziak-Czajkowska

Świąteczny Twister

Na kolorowych kołach przyklejamy świąteczne obrazki: na czerwonych polach Świętego Mikołaja, na zielonych – choinkę, na żółtych – gwiazdkę, a na niebieskich – niebieski prezent. I tak np. left hand może wylądować na Santa Claus, right hand na present, left foot na star, a right foot na Christmas tree. Zamieniam się rolą prowadzącego z każdym dzieckiem po kolei, aby każdy mógł wydawać polecenia po angielsku. Z dziećmi starszymi polecenia są wydawana w formie wskazówek – zagadek takich jak: Put your left foot on something you can find under the Christmas tree. Wtedy wszyscy odgadują gdzie powinni postawić lewą stopę i jest to oczywiście prezent. Tego typu wskazówki – zagadki zapisuję na kartkach oznaczonych kolorami i prowadzące zabawę dziecko losuje część ciała i kolor, odkrywa odpowiednią kartę i czyta wskazówkę.

Oto kilka przykładowych wskazówek:

Put your right/left hand/foot on…

1.         Something you can find under the Christmas tree.
2.         Something you decorate with balls, chains and lights.
3.         Something you can see in the sky next to the moon.
4.         Something you can get for Christmas or for birthday.
5.         Something that Santa brings on Christmas Day.
6.         Something that has needles.
7.         Something you can wrap up in paper or put into a gift bag.
8.         Someone who lives in Lapland.
9.         Someone who brings presents.
10.       Someone who comes in through a chimney.
11.       Someone who rides sleigh.
12.       Something that can grow in the woods.
13.       Something that shines at night.
14.       Something you often put on the top of the Christmas tree.
15.       Something that can be real / fresh or artificial / fake.
16.       Something that can make your wish come true if you see it ''falling'' from the sky.


c.    Aniela Tekiela

I got a terrible present...

Poniżej prezentuję mój pomysł, który świetnie sprawdza się w każdej klasie i grupie wiekowej, oczywiście stosując modyfikacje odpowiednie do zaawansowania grupy. Lekcję przeprowadzałam zarówno wśród 6-7latków, jak i w klasach ponadgimnazjalnych - jest to świetny sposób na poznanie nowego słownictwa, nowych struktur a także świetne ćwiczenie komunikacyjne, angażujące każdego ucznia, wzbudzające sporo emocji i motywujące do pracy. Zadanie zajmuje od 30 do 45 minut w zależności jakie elementy zostaną wdrożone.

0. START

Nauczyciel przygotowuje ilustracje konwencjonalnych i niekonwencjonalnych prezentów (mogą to być samodzielnie zaprojektowane materiały lub zdjęcia zaczerpnięte z katalogów/gazetek promocyjnych popularnych sieci handlowych - te sprawdzają się najlepiej).

Wszystkie obrazki wędrują do worka imitującego worek z prezentami Mikołaja (załącznik).

Przygotowujemy także zestaw pytań dotyczących świątecznych prezentów (załącznik).

1. Na początku lekcji:

a. zachęcamy uczniów do wybrania jednego numeru odpowiadającego numerowi pytania na naszej liście pytań
b. zachęcamy uczniów do indywidualnego (lub w parach)przygotowania listy pozytywnych i negatywnych przymiotników opisujących prezenty, np. useful - useless / great - terrible / itd. Zachęcamy uczniów do korzystania ze słowników w telefonach lub z tradycyjnych słowników książkowych. Możemy wesprzeć uczniów wcześniej przygotowanym szablonem tabeli, lub zachęcić ich do sporządzenia własnej

2. Po określonym czasie, pytamy uczniów o ich pomysły, zachęcając do formułowania zdań typu "Xmas presents may be nice/great/awful/ ...".

3. Po tej prezentacji, zachęcamy do obejrzenia video:


4. Uczniowie po jego obejrzeniu odpowiadają na pytania i opisują, to co zobaczyli (w zależności od zaawansowania grupy)
a. What did you see in the video?
b. How did the children feel?
c. Why did they feel this way?
d. How did they react?
e. What would you do and what would you feel if you were in such situation?
f. What is your opinion about the presents they got?

5. Po tym zadaniu, uczniowie losują wcześniej przygotowane ilustracje imitujące prezenty mikołajkowe. Nauczyciel mówi, że daje uczniom te prezenty a oni mają za zadanie szczery komentarz dotyczący prezentu, ćwicząc wyrażanie opinii, uzasadnianie argumentów, itp.

I got a pair of slippers from Santa. In my opinion this present is useful and practical. I will wear them every day in wintertime.

I got a Monster High doll. I think this present is useless because I am too old to play with dolls.

* Dodatkowo, można wprowadzić ćwiczenie, w którym osoba, która wylosowała nieciekawy w jej mniemaniu prezent zostaje przekonywana przez pozostałych uczniów do zmiany zdania.

** Można także przemycić zadanie maturalne, zachęcając uczniów do wylosowania 2-3 obrazków, wybranie jednego prezentu odpowiedniego dla nich lub dla osoby znajomej jako prezent świąteczny, i uzasadnienie dlaczego akurat taki prezent jest odpowiedni, a dlaczego pozostałe nie sprawdzą się w tej roli.

*** na zadanie domowe można zaproponować uczniom przygotowanie własnych prezentów zaczerpniętych z gazetek reklamowych, przyklejenie ich na kartce, opisanie pod kątem opinii i uzasadnienia tej opinii; uczniowie mogą przygotować własny plik ilustracji, który wykorzystają na następnej lekcji w celu wręczenia swoim rówieśnikom, a ci z kolei będą opisywać na bieżąco otrzymane prezenty,używając słownictwa z poprzedniej lekcji

Pani Ani dziękujemy także za pomysł na stworzenie adwentowego kalendarza, z którym zapoznacie się, przeglądając Świąteczny BankPomysłów!


d.    Ryszard Oślizło

Shake Up Christmas


Świąteczna lekcja w postaci prezentacji Prezi składająca się z różnorodnych elementów:
- video o historii (również tej nieznanej) Świąt Bożego Narodzenia,
- interaktywnej gry „świąteczne przesądy”,
- tekstu i quizu o zakupach świątecznych,
- zestawu pytań-tematów do konwersacji w parach (pytania są generowane losowo),
- piosenki „Shake up Christmas” (plus quiz i karaoke)

Uwaga: Prezi można uruchomić online, ale można też ściągnąć całą prezentację na dysk. W tym celu, po założeniu swojego konta i zalogowaniu się na prezi.com, należy wejść na https://prezi.com/ccynel8nrzbs/merry-christmas/ i kliknąć „Make a copy” pod prezentacją. Kopia pojawi się na osobistym koncie, skąd można ją pobrać, klikając „Download”. Do jej odtworzenia nie trzeba instalować żadnego programu, wystarczy w ściągniętym katalogu uruchomić plik .exe.

Dołączone pliki znajdziecie TU.

Panu Ryszardowi dziękujęmy także za pozostałe pomysły, z którymi zapoznać się możecie, przeglądając Świąteczny BankPomysłów!


e. Edyta Stachowicz

Santa, Where Are You? - dziękujemy za przypomnienie tej świetnej zabawy!

Dzieciaki siadają w okręgu, jedna osoba rozdaje karteczki które kładzie na dywanie przed każdym dzieckiem ( nie wolno ich dotykać) wszystkie karteczki są upside down.. :) tylko jedna z nich zawiera obrazek z Mikołajem, na pozostałych widnieje napis NOT HERE. Dzieci klaszczą rytmicznie mówiąc: SANTA, SANTA WHERE ARE YOU? wskazując na jedno dziecko (zgadujemy gdzie ukryty jest obrazek z Mikołajem), dziecko podnosi karteczkę i jeśli nie ma tam Mikołaja odpowiada NOT HERE. Rymowankę powtarzamy od początku, wybierając kolejne dzieci.. ta osoba której trafi się MIKOŁAJ dostaje na chwile Mikołajową czapkę i cukierka lub inny drobiazg. 

Pomysł zabawy pochodzi ze strony www.supersimplelearning.com, gdzie znajdziecie też przygotowane do niej karty i inne materiały!




Wszystkim serdecznie gratulujemy!

Zwycięzcy i Wyróżnieni proszeni są o kontakt przez prywatną wiadomość na profilu PP.





2 komentarze:

  1. Dziękuję serdecznie za wyróżnienie i gratuluję pozostałym zwycięzcom - to piękne uczucie wiedzieć, że jest tak wiele kreatywnych pomysłów, bo kreatywni nauczyciele, to kreatywni uczniowie ;) Jeśli ktoś jest zainteresowany większą ilością pomysłów na zajęcia, zapraszam: http://neuroteaching.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za wyróżnienie :)
    Zapraszam na moją stronę Think English: http://thinkenglish.boo.pl

    OdpowiedzUsuń