7 pomysłów na zabawy z wykorzystaniem nietypowych przedmiotów :)

niedziela, 8 listopada 2015 16:00

angielski, dzieci, przedszkole, zabawy, nietypowe przedmioty, 7 pomysłów na zabawy, Head Full of Ideas

Macie czasem wrażenie, że skończyły Wam się pomysły na fajne, oryginalne zabawy na zajęciach? Ja miałam tak już nie raz... Znudzenie zwykłymi zabawami z flashcards spowodowało, że zaczęłam sięgać po nietypowe pomoce dydaktyczne. Teraz nakrętki od butelek, papierowe kubeczki, talerzyki czy folia aluminiowa są stałym elementem programu :). Jak je wykorzystuję? Oto 7 pomysłów, które królują ostatnio na moich lekcjach. 

Poniższe zabawy pomogą uatrakcyjnić zajęcia, a jednocześnie przećwiczyć rozmaite słownictwo. Przedstawione propozycje mogą posłużyć jako gotowy do wykorzystania materiał lub po prostu za inspirację! Możecie je dowolnie modyfikować, w zależności od swoich potrzeb.


1. Żetony do gry w BINGO


Są lekkie, łatwo je zdobyć, więc nie ma problemu, gdy się pogubią i są z pewnością bardziej wytrzymałe niż papierowe/kartonowe żetony. Wystarczy zebrać zestaw nakrętek od butelek po wodzie. Mogą być w różnych kolorach.

2. Wyścig


Zabawę roboczo nazwałam "wyścig", choć tak naprawdę typowym wyścigiem nie jest ;). Potrzebne będą dwa zestawy takich samych flashcards z wybranym słownictwem, nakrętki w dwóch kolorach, ewentualnie skakanka lub taśma klejąca, którą przedzielisz salę na pół. Po jednej stronie ułóż jeden zestaw flashcards, po drugiej – drugi. Podziel dzieci na dwa zespoły, każdemu przydziel jeden kolor – tyle nakrętek, ilu uczniów w zespole i wskaż wybraną stronę sali. Uczniowie w każdym z zespołów ustawiają się w kolejkę, każdy trzyma swoja nakrętkę. Zadaniem nauczyciela jest wymawianie na głos nazw przedmiotów/zwierząt itp. znajdujących się na kartach, a dzieci – odnajdowanie ich wśród flashcards rozłożonych po ich stronie sali. Dany uczeń podbiega do wybranej karty i kładzie na niej swoją nakrętkę, po czym jak najszybciej wraca do reszty grupy. Grać można na czas i/lub na punkty.


3. Rzeka


Niebieski worek na śmieci idealnie nadaje się na... rzekę :). Poza workiem, potrzebne będą wybrane flashcards (w zależności od tego, jakie słownictwo przerabiacie), które będą pełniły rolę kamieni. Na rzece oczywiście :). Zadaniem uczestników jest przedostanie się z jednego jej brzegu na drugi. Żeby tego dokonać, muszą stawać na odpowiednich flashach, śledząc wskazówki prowadzącego.

Worek może przekształcić się równie dobrze w jezioro w zabawie w łowienie rybek/flashcards lub morze, gdy ćwiczyć będziecie morskie słownictwo :).


4. Czarno-białe obrazki


Ostatnio, na fanpage'u Head Full of Ideas (do którego polubienia serdecznie zachęcam), przedstawiłam pomysł na zabawę z kolorowymi obręczami i czarno-białymi obrazkami. Ja wykorzystywałam do zabawy wydrukowane kameleony, ale jest to pomysł wielokrotnego użytku i wykorzystać go można przy okazji utrwalania dowolnego słownictwa! 

Rozłóż obręcze po całej podłodze. Rozdaj dzieciom obrazki, dla każdego po jednym. Następnie formułuj różne wskazówki, np. chameleons are blue / teddy bears are red / apples are green etc. Zadaniem uczestników zabawy jest uważne słuchanie instrukcji i układanie obrazków w wybranych obręczach.

5. Motylki


Do zabawy, poza obręczami, potrzebne będą wybrane flashcards oraz dowolna muzyka. Rozłóż obręcze po całej podłodze, do każdej włóż inną kartę obrazkową, najlepiej obrazkiem do dołu. Uczestników zabawy poproś by zamienili się w motylki, które będą "latać" po sali w rytm muzyki. Włączaj i wyłączaj piosenkę. Gdy muzyka gra, motylki latają, gdy ucichnie - nauczyciel dyktuje nazwę wybranego koloru. Zadaniem dzieci jest odnalezienie odpowiedniej obręczy i wskoczenie do niej (jeżeli grupa jest niewielka) lub ustawienie się obok. Następnie podchodź do wybranych dzieci i pytaj co najduje się na karcie w danej obręczy.



To od czasu wprowadzenia na zajęciach zabawy w budowanie wieży, o której mowa już była nie raz (a więcej przeczytacie możecie TU), ponumerowane papierowe kubeczki zaczęły święcić triumfy na moich przedszkolnych zajęciach! :)

6. Kubeczkowe memory


W memory gracie na co drugich zajęciach i już nieco zaczyna się nudzić? Dodaj do tego kubeczki! Schowaj pod nimi karty i gotowe :). 

7. Where is it?


Pod kubeczkami możesz też schować jakieś niewielkie przedmioty. Ponieważ każdy jest ponumerowany, poćwiczycie przy okazji liczebniki. Schowaj np. cztery nakrętki i jedną figurkę pieska. Zadaniem dzieci będzie odgadnąć pod którym numerem znajduje się figurka. Jeszcze większe emocje zagwarantujesz sobie i swoim uczniom, jeżeli na samym początku zabawy pozwolisz im obstawić konkretny numer. Zapisz wszystkie w tabeli na kartce, obok umieść imiona uczniów. Zadaniem każdego będzie postawienie krzyżyka w odpowiednim miejscu, a następnie uważne śledzenie przebiegu zabawy. Skupienie gwarantowane!







14 komentarzy:

  1. Bardzo lubię robić kubkową wieżę z flashcards, ostatnio na lekcji ułożyłam z 6-letnią uczennicą tak wysoką wieżę ( 16 kubków), że już pod koniec wieża była większa od niej i nie mogła sięgnąć, żeby położyć kubek na górze, ale jakoś dałyśmy radę :)
    Ta zabawa w wyścig wygląda bardzo fajnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzeka z worków na śmieci mnie zachwyciła! Akurat będę mieć słownictwo zwiazane z campingiem, genialnie się wpasuje :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Genialnie! To prawda :) Tę zabawę wykorzystuję już od kilku lat i naprawdę fajnie się sprawdza. Bardzo polecam. Drugą tak prostą zabawą jest pociąg, który jest o tyle fajniejszy, że angażuje całą grupę na raz. Czasem zamieniam pociąg na autobus. Zwłaszcza przy okazji nauki The Wheels On The Bus. Wszystcy wspólnie tworzą pociąg, który zatrzymuje się na konkretnych stacjach. Może też zatrzymywać się na stacjach po kolei, a zadaniem dzieci jest ich nazywanie.

      Usuń
  3. Zebranie nakrętek to wyzwanie - zawsze przez przypadek zostają usunięte. Tym razem zamykany plastikowy pojemnik zastosuję ;) Dzięki za nowe pomysły!

    OdpowiedzUsuń
  4. Na moich zajęciach kubeczki również świętują triumfy. Nawet nie sądziłam, że tak to wciągnie dzieci :)
    Nakrętki zaś zbierałam przez całe wakacje. Było trudno tym bardziej, że mam w domu 2,5 latka, który wszystko mamie podkrada :)

    Jak zwykle miło się Ciebie czyta :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie bardzo rozumiem drugą opcję przy grze 'Where is it?' Może ktoś mi wytłumaczyć? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne! Chodzi o to, żeby uatrakcyjnić nieco zabawę w zgadywanie gdzie znajduje się ukryty przez nas przedmiot. Pozwól dzieciom obstawić, że np. Pod kubkiem nr 4. Wcześniej jednak przygotuj tabelkę - po boku zapisz imiona dzieci, na górze - wszystkie numerki, które znajdują się na kubkach. Każde dziecko obstawia pod jakim numerem znajduje się dana rzecz. W małej grupie dzieci same mogą zaznaczać to w tabelce. W dużej zrób to Ty. Jak już odkryjesz daną rzecz, możecie wspólnie sprawdzić kto miał rację.

      Usuń
  6. Rzeka z worków <3 Bardzo lubię tę zabawę i moje maluchy też :D
    Ja sama muszę kilka worków na śmieci sklejać razem (taśmą, od spodu) bo uczniowie zażyczyli sobie szerszej rzeki! :D Stwierdzili, że dla takiej "chudej rzeki" to im się nie opłaca przez most chodzić, skoro mogą ją przeskoczyć : DDDD
    Cwaniaki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co prawda, to prawda ;) ale u mnie (na szczęście) jeszcze na to nie wpadli i pokornie skaczą po kamieniach ;)

      Usuń
  7. Droga Marysiu!
    Dopiero niedawno zapisałam sie do Twojego newslettera, czy jest jakaś szansa zeby dostać informacje o pomysłach ktore wysyłałas w tych newsletterach o ktorych mowa wyżej? Bardzo mi na tym zalezy.
    Pozdrawiam
    Monika
    monika_92w@yahoo.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale o co dokładnie chodzi? :) Pomysły, które pojawiły się w tym poście nie były przeze mnie juz wysyłane w formie newslettera. Czy chodzi o pomysły na wykorzystanie np. folii czy talerzyków?

      Usuń
    2. Przepraszam, moze zle to sformułowałam. Chodzi mi wlasnie o to co wysyłałas w newsletterach a czego nie ma w tym poście, czyli miedzy innymi ta folia i talerzyki :)

      Usuń
  8. Mam tez dodatkowe pytanie, jestem z Trojmiasta i nie jestem w stanie dojechać na twoje szkolenia. Bardzo zaciekawiło mnie zdjęcie z Twojego ostatniego szkolenia, czy mozna zakupić u ciebie takie szkolenie online albo wersje elektroniczna z jakims streszczeniem, itp?

    OdpowiedzUsuń