Jak przygotować rozkład materiału

czwartek, 6 sierpnia 2015 08:30


Good morning! Dziś trochę wiedzy praktycznej, ze specjalną dedykacją dla początkujących nauczycieli. Ci z Was, którzy pracują w przedszkolu wiedzą, że o rozkład materiału nie tak łatwo jak w szkole...  (Bez obrazy nauczyciele szkolni, po prostu gotowych rozkładów przedszkolnych, opartych o materiały, które faktycznie wykorzystujemy, na marne szukać w internecie. Są, a i owszem, takie opracowane do podręczników, ale z tych przecież mało kto w przedszkolu korzysta). Zazwyczaj musimy przygotować go sami, od początku do końca. To, jak będzie wyglądał zależy poniekąd od wymagań placówki, ale także od nas samych. Warto poświęcić trochę czasu i stworzyć dokument, który dostarczy dyrekcji, rodzicom i innym nauczycielom dokładnych informacji na temat tego, co planujemy. Taki rozkład materiału ułatwi pracę także w kolejnych latach. Zobaczcie jak się za niego zabrać.


1. Dowiedz się lub zdecyduj czy potrzebujesz rozbudowany czy tylko ramowy  plan pracy.

U mnie w przedszkolu wystarczy ten drugi, ponieważ i tak co miesiąc trzeba dostarczać dyrekcji szczegółowe plany miesięczne. W poprzednich placówkach, w których pracowałam, tworzyłam z kolei tylko plany roczne. Jednak, jakby nie było, nawet uproszczony rozkład materiału bardzo ułatwia pracę w ciągu roku. Planujesz w nim jakie tematy zostaną przez ciebie zrealizowane w poszczególnych miesiącach (można przy nich zapisać od razu słownictwo i podstawowe zwroty/struktury, jakie zamierzasz wprowadzić i ćwiczyć ze swoimi uczniami) oraz przy wykorzystaniu jakich konkretnych materiałów zamierzasz to zrobić. Stworzenie takiego planu pracy na kilka miesięcy w przód pomoże sprawdzić czy masz wystarczającą ilość tych materiałów oraz czy wybrane tematy tworzą jakąś wspólną, logiczną całość :).


2. Stwórz wzór,  który będziesz "wypełniać" materiałem dla poszczególnych grup. 

Może to być prosty, ramowy "plan działania" w punktach (uporządkowany miesiącami) lub np. tabelka. Moją przykładową, edytowalną wersję można znaleźć na samej górze w zakładce DO POBRANIA :). To, jak szczegółowe informacje tam umieścisz zależy tylko od ciebie, jednak jeżeli masz czas i chęci, warto zrobić to jak najdokładniej - taki rozkład możesz potem udostępnić rodzicom (może nie od razu całoroczny, w końcu zdarzają się różne sytuacje i czasem coś może się poprzesuwać) lub dyrekcji w ramach informacji na temat tego, czego uczą się dzieci.


3. Zastanów się nad doborem treści.

Mogą one nawiązywać do tematów realizowanych na terenie przedszkola w ramach codziennych, polskojęzycznych zajęć. Możesz skorzystać z jakiegoś podręcznika przeznaczonego do nauki dzieci w wieku przedszkolnym - posłuży za bazę, która mniej więcej nakreśli kolejność realizowanych tematów. Może to być też Twój własny dobór treści, opracowany na podstawie doświadczeń oraz metod "prób i błędów" :). Zazwyczaj jednak rozkłady materiału tworzone są w oparciu o podobne schematy (co nie oznacza absolutnie, że wszędzie na zajęciach dzieje się to samo) - zaczynamy od wprowadzenia zwrotów, z których na zajęciach korzystać będziemy najczęściej: powitania, proste polecenia i instrukcje. Następnie, tak jak podczas regularnych, polskojęzycznych zajęć przedszkolnych, wprowadzamy części ciała, a potem przechodzimy do tematów nawiązujących do najbliższego otoczenia dzieci: rodziny, zabawek, zwierząt itp. Dobór i złożoność treści zależy oczywiście od wieku dzieci, czasu, jakim dysponujemy i intensywności zajęć.


4. Ułóż je w taki sposób, by tworzyły logiczną całość. 

Zazwyczaj treści dopasowane są do kalendarza, co w praktyce oznacza, że np. zimą rozmawiamy o tematach zimowych, takich jak Święta Bożego Narodzenia, zmieniająca się pogoda i temperatury, ciepłe ubrania, a  na wiosnę - o zwierzętach, rodzącej się do życia przyrodzie itp. Jednak możesz mieć swój własny "klucz", według którego dobierzesz tematy zajęć. Właściwie to czy taki, a nie inny układ tworzy logiczną całość to nasze subiektywne odczucia, ale chodzi właśnie o to, żeby dobrze czuć się z materiałem, który będziemy realizować, a jednocześnie, żeby tematy nie były rzucane od tzw. "czapy" ;). Kiedyś do jednego z przedszkoli opracowałam rozkład materiału, w którym wszystkie tematy były powiązane z kolorami. Nie oderwałam się co prawda całkowicie od podziału zgodnego z kalendarzem, i tak jesienna tematyka nawiązywała do pomarańczowego i czerwonego (+ czarnego, przy okazji Halloween), zimowa - niebieskiego i białego, wiosenna - zielonego i różowego (tak mi się skojarzył z kwiatkami ;)), a letnia - oczywiście do żółtego, ale to bardziej kolory niż pory roku wyznaczały kolejność realizowanych treści. Sprawdzało się to bardzo fajnie podczas zajęć dwa razy w tygodniu. Ale, jak wiecie, od jakiegoś czasu pracuję w systemie zajęć odbywających się codziennie i nie jest już tak łatwo :). Przy tworzeniu rozkładów materiałów korzystam z podręczników, przypisanych do danych grupy, ale też masy dodatkowych piosenek czy książeczek obrazkowych.

By pokazać Wam jak to może wyglądać przygotowałam przykładowy rozkład materiału dla 3-latków, który powstał w oparciu o pierwszą część kursu Captain Jack (Hello Jack) oraz materiały dostępne w internecie. Jest opracowany dla dzieci uczących się minimum 3 razy w tygodniu. Całość znajdziecie w zakładce DO POBRANIA.


Mam nadzieję, że powyższe informacje pomogą Wam w opracowaniu własnego rozkładu materiału! Koniecznie przejrzyjcie też postałe wpisy z cyklu "ABC nauczycielskiej dokumentacji":

#2