Brown Bear Brown Bear What Do You See?

sobota, 18 stycznia 2014 15:27

Najpopularniejsze anglojęzyczne książeczki dla dzieci (głównie autorstwa Erica Carle'a) towarzyszyły mi właściwie od początku mojej kariery nauczycielskiej, ale od września przyszło mi realizować program, w którym ok. 1/4 lekcji oparta jest na story books. Dzięki temu poznałam wiele nowych, ciekawych propozycji. Do tego utwierdziło mnie to w przekonaniu, że jest to naprawdę świetny sposób na nauczanie dzieci i warto poświęcać na to więcej czasu :). Oczywiście nie mogę, ani nie zamierzam, przedstawiać szczegółów zawartych w programie, na szczęście jednak moja głowa jest jak zawsze pełna pomysłów, a internet - inspiracji, "wspólnymi siłami" na pewno wiele zdziałamy ;).



Jeżeli potrzebujecie wskazówek co do samego sposobu czytania dzieciom książeczek, zajrzyjcie tu. Ja natomiast chciałabym przejść do konkretów i cały cykl poświęcony story books zacząć od mojej ulubionej (do tej pory) książeczki napisanej przez Billa Martina, a zilustrowanej przez Erica Carle'a, Brown Bear Brown Bear What Do You See? Ostatnio towarzyszy mi ona na lekcjach w przedszkolu i z tej okazji po raz kolejny przekopałam Internet w poszukiwaniu ciekawych pomysłów i pomocy z nią związanych, tym razem starannie je "kolekcjonując". Znajdziecie je na mojej Pineterstowej tablicy oraz dalej w tym poście :).



Zacznijmy jednak od krótkiego opisu samej książki. Jest to świetna propozycja wprowadzająca i/lub utrwalająca nazwy kolorów oraz zwierząt, a także pytanie What do you see?, którego zrozumienie na pewno ułatwi dzieciom komunikowanie się na następnych zajęciach :). By lepiej poznać jej treść, posłuchajcie piosenki :).

Jeżeli zechcecie potraktować książkę jedynie jako urozmaicenie, oczywiście wystarczy samo czytanie, jednak słownictwa jest w niej na tyle dużo (podobnie jak i dostępnych materiałów), że na jej podstawie spokojnie można zbudować całe lekcje dla przedszkolaków :). U nas wprowadzam ją z najstarszą grupą, 5-6-latków, ale jestem pewna, że poradziłyby sobie i 4-latki.

By dzieci dobrze opanowały słownictwo oraz struktury, której pojawiają się w książce, odpowiednio wcześniej wprowadźcie i przećwiczcie z dziećmi następujące słowa (karty, które mogą wam się przydać znajdziecie TU):

colours: brown, red, yellow, blue, purple, green, white, gold (orange), black
animals: bear, bird, duck, horse, cat, frog, dog, fish, sheep

Do wprowadzenia bohaterów książki możecie użyć przygotowanych przeze mnie flashcards, a do utrwalenia - powyższej gry memory :). Jeżeli macie większą grupę lub Wasze dzieci potrzebują po prostu więcej ruchu, wybierzcie np. zabawę YES/NO, której opis znajdziecie tu. Pamiętajcie też, by powtarzać z dziećmi wprowadzane słownictwo. Jeżeli np. pokazując niebieskiego konia, zadajecie pytanie Is this a yellow duck? a dzieci podbiegają do napisu NO, przećwiczenie z nimi poprawną odpowiedź zanim wrócą na miejsca, mówiąc Of course not, IT'S A... i czekajcie na odpowiedź ze strony uczniów: ...BLUE HORSE!

Po przeczytaniu książki, możecie też przygotować następujące ćwiczenie: osobno rozłóżcie obrazki występujących w książce zwierząt w czarno-białej wersji i flashe z kolorami, zadaniem dzieci jest dopasowanie jednych do drugich. 

Następnie dla utrwalenia słownictwa poćwiczcie zapamiętanie sekwencji wydarzeń. Może w tym pomóc np. wspólny projekt plastyczny z wykorzystaniem obrazków z www.kizclub.com.

Moje dzieci uwielbiają też grę Who Took The Cookie From The Cookie Jar?! w każdej formie, tak więc wykorzystałam ją i tutaj :). Na podłodze rozłożyliśmy wszystkie karty ze zwierzętami, a przy każdym z nich po jednej kacie z gry, dzieci zgadywały kto "ukradł" ciastko, podając po kolei nazwy zwierząt :). Jeżeli macie w grupie wystarczającą liczbę dzieci (min. 8) możecie rozdać każdemu po jednym obrazku i powiedzieć, że od tej pory dzieci nie będą Kubą, Zosią czy Olkiem, ale Blue Horse, Yellow Duck, Green Frog etc. i tak będziemy się do nich zwracać podczas gry. W ten sposób można przećwiczyć właściwie dowolne słownictwo :).


Jeszcze więcej materiałów i inspiracji znajdziecie na stronach:

www.babygaga.com

www.ready-set-read.com

www.1plus1plus1equals1.net

www.speechroomnews.blogspot.com


Have fun!
M.


2 komentarze:

  1. też lubię... stoi na półce i od jakiegoś czasu czeka na swoją kolej blogowego posta! dzięki za fajne pomysły!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również dołączam do podziękowań :) wszytskie pomysły są idealne i podobają się dzieciom, korzystam z nich bardzo często

    OdpowiedzUsuń