End of the School Year

czwartek, 6 czerwca 2013 19:49

No właśnie! Zbliża się koniec roku, a co za tym idzie - występy! :) Na poziomie przedszkolaków składają się one głównie z piosenek, ale i z tego da się zrobić fajny show! :)

1. Wybierzcie piosenki, które dzieci nawet niekoniecznie dobrze znają (w końcu jeszcze będzie czas na poćwiczenie), ale lubią! Będą śpiewać je z zaangażowaniem i dzięki temu na pewno zrobią świetne wrażenie*.

 

2. Najlepsze na występy są te, w których można dużo pokazywać - dzieci, które nie lubią specjalnie śpiewać, mogą operować jedynie gestami :).

 

3. Dodajcie proste kwestie nawiązujące do piosenek. Role rozdzielcie wśród dzieci, które są odważne i lubią udzielać się na zajęciach.  Często świetnie sprawdzają się w tym klasowe "rozrabiaki" ;).

 

4. Piosenki dobierzcie tak, by łączyły się z sobą (i z wypowiadanymi przez dzieci kwestiami) w pewną całość.

 

5. Dodajcie fajne gadżety, które dzieci wykorzystają podczas występu.


Oczywiście scenariusz, mniej lub bardziej skomplikowany, zależy od warunków, jakie macie na zajęciach, liczby dzieci w grupie/grupach, czasu jaki macie na przygotowanie itp. Zobaczcie moje tego- i zeszłoroczne propozycje :).


3- i 4-latki

Nasz wczorajszy występ wypadł naprawdę super, mimo że dzieci było dużo (wspólnie śpiewały wszystkie 3- i 4-latki), a do tego poprzedzał on piknik z rodzicami, którego większość nie mogła się doczekać ;).

Na początek dzieci ze starszych grup (4-latki) przywitały się z gośćmi jedną z ulubionych piosenek Hello, How are You Today? Po tej piosence czwórka z nich zaprezentowała krótki dialog:

- Hello Natalia, how are you today?
- I am happy.
- Hello Mikołaj, how are you today?
- I am sad.
- Hello Maja, how are you today?
- I am hungry...
- Hmmm, I have some cookies.

Tutaj wykorzystałam moje kolorowe ciastka, a dzieciaki zaśpiewały Colours song z Cookie and Friends A:


Red, pink, yellow, purple, green or blue?
What's your favourite colour?
Please, tell me, do.
Is it red, pink, yellow, purple, green or blue? :)

Na koniec piosenki jedno z dzieci wyszło na środek, mówiąc Yellow like the sun! i na ten znak dołączyły młodsze grupy (3-latki), z którymi zaśpiewaliśmy The Sun Comes Up! i Goodbye song na pożegnanie :).

Na starszych czas w przyszłym tygodniu, ale jestem pewna, że wypadną równie dobrze! :)


5- i 6-latki

*Najstarszym dzieciom wybieram na zakończenie dwie piosenki, trzecią mogą wybrać sami (jeżeli piosenka nie bardzo się nadaje próbuję z nimi negocjować, jednak zazwyczaj wybór jest świetny!). W tym roku wszystkie grupy wybrały Five Little Monkeys:


Wspaniale, bo z tej piosenki można zrobić właściwie miniprzedstawienie ;) i więcej dzieci ma szansę "się pokazać". Wybierzcie piątkę, która odegra małpki, jedno do roli mamy i jedno do roli doktora. Każde z nich może mieć jakiś odpowiedni gadżet - dla małpek przygotowuję opaski. Podobnie zresztą dla doktora, a mam dostanie do ręki oczywiście telefon.



Podczas gdy te dzieci odgrywają wszystko tak, jak w piosence, pozostałe śpiewają i głośno odliczają ile małpek zostało :).

Na wstępie dzieci śpiewają przywitalną piosenkę w wersji dla starszych, czyli The Greetings Song:


Potem witają się z gośćmi słowami Hello everyone! i zapowiadają kolejną piosenkę: The next song is for you! I tu czas na świetną I love Mummy, I love Daddy! - piosenkę, którą dzieciaki śpiewają całkiem same. Jedyne czym im pomagam, to pokazywanie obrazków poszczególnych członków rodziny, by nie pomyliła im się kolejność - obydwie piosenki są "wspomagane" duża ilością ruchu, pokazywania, a dzieciaki naprawdę głośno je śpiewają :).

A oto zeszłoroczny przykład występu:

Dzieci zaczynają od piosenki (Hello) How Are You Today? - przy okazji piosenki pokazują wszystkie emocje happy, sad, hungry.


Następnie na środek wychodzi trójka dzieci, trzymająca duże (najlepiej A4) flashcards z emocjami. Ja wykorzystałam te od Dream English - możecie dodać więcej emocji, w końcu nie trzeba ograniczać się do tych w piosence, ale można nawiązać do wszystkich, które pojawiały się na zajęciach  :). Czwarta wybrana osoba wita się po kolei ze wszystkimi, pytając jak się dziś mają. Na koniec zostawcie tego, kto jest happy.

- Hello (Peter), how are you today?
- Hello (Johny), I am sad...
- Hello (...) how are you today?
- Hello, I am hungry...
- Hello (...), how are you today?
- Hello, I am happy!
- Oh! That's good.

Dzieci wracają na miejsca i wszyscy śpiewają If You're Happy and You Know It!:).

W zeszłym roku, jako ulubioną piosenkę, grupy wybrały Head, Shoulders, Knees and Toes. Tak więc dalej wyglądało to tak: po piosence na środek wychodzi jedna (lub więcej - to już zależy od Was, liczby dzieci i ich chęci ;)) osoba, która przejmuje rolę nauczyciela i tak, jak na zajęciach wydaje polecenia, które wykonują dzieci.

- Show me your hands.
- (następnie po kolei części ciała, które pojawiły się w piosence, a na koniec...)
- And now show me your head!

Po tych słowach wszyscy pięknie śpiewają piosenkę! :)


Przygotowywanie przedstawień, ćwiczenie z dziećmi i późniejsze obserwowanie efektów własnej pracy, to może być naprawdę świetną zabawą, dająca do tego dużo satysfakcji. Jednak pamiętajcie by podejść do tego na luzie, nie stresujcie siebie ani dzieci, a na pewno wszystko wyjdzie wyśmienicie!


4 komentarze:

  1. W końcu trafiłam na blog podobny do mojego!!!
    Bardzo mi się u Ciebie podoba, będę wpadać częściej!
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zwykle suuuper pomysły :) Mam pytanko -> w "5 little monkeys" na występach jak pokazujecie/pokazywaliście "falling off"-dzieci siadały, kucały, schodziły ze sceny?? I łóżko-jak wykombinowałaś jakiś rekwizyt? Bo ja nie mam możliwości załatwienia prawdziwego?? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie kucały i łapały się za głowę :)
      a na Dzień Mamy w jednej grupie przygotowaliśmy wersję "5 strict mommies" i wyszło super (dziewczyny przebrane, doktor również a dziecko siedziało z misiem i dzwoniło przestraszone) :)

      Usuń